Avatar billede legut Nybegynder
26. juni 2008 - 09:08 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Sortering og kopiering i Excel

Jeg ønsker at sortere et stort datasæt i excel stigende efter en sammensat celle (Kolonne W) Cellen er sammensat af måned og år og ser f.eks sådan her ud for marts 2008 -> 3 2008. Jeg vil gerne have en knap man kan trykke på, så tager den alle de rækker (fra kolonne A:W) som er >= 3 2008 og kopierer over i et andet ark.

Er det noget der kan lade sig gøre
Avatar billede supertekst Ekspert
28. juni 2008 - 00:12 #1
Du skal være velkommen til at sende et uddrag af din fil til: pb@supertekst-it.dk
Avatar billede klid Nybegynder
30. juni 2008 - 09:03 #2
Tja - men der er ingen grund til at sammensætte cellen, (med mindre du vælger at benytte EXCELLs datoformat, hvilket måske kunne være smart. Se fx DATO funktionen.).

Men hvis du nu tager en håndfuld jomfruelige kolonner. Nu kalder jeg dem BA, BB, BC osv.

I BA27 skal der stå: =x27>2007
I BB27 skal der stå: =Y27>2
I BC27 skal der stå: =hvis(og(ba27;bb27);1;0)
I bd27 skal der stå: =bd26+bc27
I be27 skal der stå: =Hvis(bd27>bd26;bd27;0)
Den sidste kollone skal helst stå først - altså i kolonne A, hvor du kommer til at sætte en ny kolonne ind, hvis den ikke er ledig.
I A27 skal der stå: =be27 (som sagt kan du også droppe BE kolonneog lave A kolonne direkte.)

Det har ark kalder vi Ark1.
Det med række 27 skal du ikke lægge for meget vægt på. Koderne skal kopieres til alle rækker. Så du kan lave det med en hvilken som helst række i udgangspunktet.

Nu hopper vi over på Ark2

I kolonne a10 skriver du: 1  (række ti så du har lidt plads til overskrifter og sligt)

I kolonne a11 skriver du; =a10+1

I kolonne b10 skriver du; =lopslag($a10;ark1!$a$1:$x$527;kolonne();falsk)
Den skal kopieres til alle kolonne ud til X, og i alle rækker ned til fx 527. (hvis dit ark er meget større, så skal du kopiere det længere ned.)

Nu står dem du ville have netop i ark2. Automatisk opdate.
Avatar billede legut Nybegynder
04. juli 2008 - 09:48 #3
Klid-> Det virker. Det gør godt nok arket en del langsomere, men det virker. så smid et svar så du kan få dine point
Avatar billede klid Nybegynder
06. juli 2008 - 19:00 #4
Det er da godt at det virker, så her har du et svar