Avatar billede jasker Nybegynder
25. juni 2008 - 23:39 Der er 10 kommentarer

hjælp til løsning i et timecard regneark

Jeg står og har et problem. jeg er igang med at lave et timecard.

mit problem er det at der  skal indholde forskelige tillæg f.eks dagarbejde går fra 06.00-17.00
aften 17.00-23
nat 23-06
søndags tillæg
helligdags tillæg
jeg har lavet den så jeg skriver hvilken tid jeg møder og hvornår jeg har fri, så regner deb selv ud hvor mange timmer jeg har arbejdet. og der fra skal den selv kunne regne ud hvilken tillæg der skal på.
Avatar billede jasker Nybegynder
25. juni 2008 - 23:42 #1
senere skal du selføglig vise hvad jeg skal have i løn :)
jeg er ny bruger så giv et svar så selv jeg kan forstå det hi hi
Avatar billede jkrons Professor
26. juni 2008 - 10:05 #2
Der er desværre ingen endelig sandhed omkring tillægsberegning, da det varierer utroligt fra virksomhed til virksomhed, men prøv at læse denen artikel, og se om den kan hjælpe dig videre. Den kan i hvert fald fortælle dig, hvilke udfordringer, du står over for.

http://www.eksperten.dk/artikler/681
Avatar billede jasker Nybegynder
26. juni 2008 - 10:15 #3
Jeg tror at du har misforstået mig lidt. det handler ikke om hvad jeg får i tillæg men hvordan at den selv kan regne ud hvilken type tillæg jeg skal have. og når jeg ved det så er det vel bare a * med det tillæg jeg skal have.
Avatar billede jasker Nybegynder
26. juni 2008 - 11:09 #4
nu har jeg fået styr på hvilken tillæg jeg får håber at det kan give mig et lidt bedre svar.fra mandag-fredag er der tillæg fra 18-06 på 33,99 kr pr time.
lørdag fra kl 14-24 på 74,90 kr pr time.
Det samme tillæg fåes søndag og helligdage.

men ellers god artikel du har lavet Jkrons
Avatar billede jkrons Professor
26. juni 2008 - 13:27 #5
Fro at kunne lave formler, der regner helt rigtigt, er det ndøvendigt at kende alle detaljer, fx hvornår kan du møde og gå hjem de forskellige dage, kan du arbejde felre dage i træk, hvis ja, og noget ligger på en helligdagm, hvor meget tillæg får du så osv. Desuden er det nødvendigt at indlægge en helligdagskalender i Excel, som eller ikke ved, hvorbnår det er helligdag. Hvad sker der, hvis du møder en lørdag kl. 5 og gåtr hjem kl. 15? Skal du hav e tillæg for to timer, eller skal du have tillæg for hele dagen fordi der er tillæg på begge sider osv.

Jeg har desværre lidt travlt for tiden, så jeg har ikke mulighed for at hjælpe dig til en detaljeret løsning, men jeg kan da sige at nedenstående formel burde kunen beregne antallet af timer, du skal have tillæg på hverdage, under forudsætning at "Mødetid" indtastes i B2 og "Gå hjem tid" tastes i C2.

=(HVIS(B2>18/24;C2-B2;HVIS(C2>=18/24;C2-18/24))+HVIS(C2<B2;1;0)+HVIS(B2<6/24;6/24-B2;0))*24

Dette resultat skal så ganges med tillægsbeløbet. Weekend- og helligdagstillæg er mere kringlede fordi datoen nødvendigvis skal med i beregningen.
Avatar billede jkrons Professor
26. juni 2008 - 13:29 #6
Ovenstående vil i øvrigt ikke virke korrekt, hvis du fx kan møde kl. 18.00 den ene dag og gå hjem kl. 21.00 den næste.
Avatar billede jasker Nybegynder
26. juni 2008 - 13:38 #7
jeg tror jeg er ude i noget hvor jeg ikke kan bunde. hvad skal du have for at lavet et regne ark for mig.

det rigtige sjove kommer når jeg skal finde ud af hvordan man får den til at give 50% i overbejds betalling og 100% for mere end 3 timmers overarbejde.
jeg tænkt på om det vil måske være bedre at lave en macro med hensyn til helligdags.
så skal den bare gå over på lørdags tillæget.

men 1000 tak for din hjælp.
Avatar billede jasker Nybegynder
26. juni 2008 - 13:43 #8
mine vagter ligger på 2 skifte hold
en uge dag. 06:30-16:15 også har jeg fri om onsdagen. og en 1 time tidligere om fredagen. og mit aftenhold går fra 15:15-22:15. også 1 time tidligere fri om fredagen.
Avatar billede jkrons Professor
26. juni 2008 - 15:16 #9
Jeg har simpelthen ikke tid til at lave det før tidligst midt i juli - men skal i øvrigt ikke have noget for det :-)
Avatar billede jasker Nybegynder
26. juni 2008 - 15:19 #10
ok. det er ok for mig.
her har du min mail.add så kan vi lige tale omkring det.
hvad der er smartest.  og hvad det skal indholde.
jeg prøver lidt selv. for ikke andet så for øvelsen skyld.
Skov@turbulent.dk

1000 tak for hjælpen