Avatar billede _et Praktikant
24. juni 2008 - 11:52 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til Pointer magi

Jeg ønsker ved et simpelt kald som her:
paintPixel(_X, _Y, _DATA)
at male den aktuelle pixel i memory med _DATA

Jeg er ikke skap til pointer magi og kan ikke få det til at virke helt dynamisk.
Hvis det er noget du kan klare så er fakta her:

Jeg har en framebuffer af variabel størrelse (_WIDTH og _HIGHT)
Jeg har 32 bit pr adresse i framebuffer
Jeg har en variabel farvedybte(1,2,4,8,16 og 24bit) pr px på framebuffer (_BPP)
Pixels er placeret fortløbende i memory med 32px pr memory adresse ved 1 BBP og ned til 1px ved 24bit(placeret på bit 0-23)

Jeg vil gerne se noget virklig trylleri i håb om at lære nogle trix.

Mvh.
Teddy
Avatar billede kenneth_gorking Nybegynder
27. juni 2008 - 02:43 #1
Fra 8 til 24 bit er det nemt nok:

void paintPixel(unsigned _X, unsigned _Y, unsigned _DATA)
{
    switch(_BPP)
    {
    case 8:  static_cast<unsigned char *>(framebuffer)[_X + _Y * _WIDTH] = _DATA; break;
    case 16: static_cast<unsigned short *>(framebuffer)[_X + _Y * _WIDTH] = _DATA; break;
    case 24: static_cast<unsigned int *>(framebuffer)[_X + _Y * _WIDTH] = _DATA & 0x00FFFFFF; break;
    }

Hvad vil du med 1, 2, og 4 bit opløsningnerne? De vil sikkert være langsommere, ikke bare på grund af de ekstra beregninger (en division og en modulus per pixel), men også fordi værdier der allerede findes i framebufferen skal nulstilles inden nye værdier kan skrives. Hvis du ikke gjorde det, ville følgende:

paintPixel_1bit(0,0, 1);
paintPixel_1bit(0,0, 0);

stadigvæk have en værdi af 1 på position 0,0. Det er dog nemt nok at lave:

void paintPixel_1bit(unsigned _X, unsigned _Y, unsigned char _DATA)
{
    unsigned pos = _X + _Y * _WIDTH;
    unsigned index = pos / 32;
    unsigned offset = pos % 32;

    if( (_DATA & 1) == 0 )    framebuffer[index] &= ~(1 << offset)
    else            framebuffer[index] |= 1 << offset;
}
Avatar billede _et Praktikant
30. juni 2008 - 09:18 #2
Mange tak. Det ser fint ud. Jeg kigger lige på det i ugen og giver point
Avatar billede _et Praktikant
08. juli 2008 - 11:22 #3
Det virker - Svar please.
Avatar billede kenneth_gorking Nybegynder
10. juli 2008 - 03:11 #4
svar