Avatar billede kimg Nybegynder
23. juni 2008 - 17:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Disable Shutdown

Hej

Jeg har et spørgsmål, jeg bruger remote desktop for at tilgå min server, det virker fint nok, jeg sad på mit kontor og gik ind på min server, der står hjemme, jeg ville genstarte den, men fik klikket på luk, er der mulighed for at disable shutdown funktionen.

Kim
Avatar billede thesurfer Nybegynder
23. juni 2008 - 19:41 #1
Du kan bare lave en BAT fil med følgende indhold:

shutdown -r -t 0

Forklaring:

shutdown: program/kommando til lukke/genstarte
-r : restart
-t 0: udfør handlingen om 0 sekunder

Så kan du nøjes med at dobbeltklikke på BAT-filen, når du vil genstarte maskinen.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
23. juni 2008 - 19:44 #2
Jeg tror ikke at det er muligt med den slags nedlukning, men hvis du er hurtig kan du prøve at afvikle følgende kommando, f.eks. direkte i "Kør"-prompten, eller i DOS/CMD/Command prompt:

shutdown -a

De afbryder nedlukningen.. jeg ved at den virker, hvis nedlukningen påbegyndes via shutdown kommandoen..
Avatar billede kimg Nybegynder
23. juni 2008 - 21:20 #3
Mit problem er at hvis der klikkes på shutdown, skal jeg fysisk være der for at starte serveren.
Jeg ville gerne deaktivere shutdown, så det kun er muligt at genstarte

Kim
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
23. juni 2008 - 21:35 #4
så længe du logger ind som administrator har du mulighed for at slukke for serveren

thesurfer's bud er nok det bedste hvis du skal logge på som administrator men jeg ville nu udvide den lidt, sådan her: shutdown -r -f -t 0
-f vil tvinge programmer til at afslutte

hvis du så vænner dig til at bruge den istedet for så løber du ikke ind i problemer
Avatar billede franzi Nybegynder
04. juli 2008 - 14:19 #5
Det skal du have rettet i en GPO.

http://support.microsoft.com/kb/816569
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
05. juli 2008 - 13:13 #6
@ franzi:
det er da kun i logon boksen den bliver fjernet, og det forhindrer da ikke på nogen måde at man ikke får slukket istedet for at genstarte
Avatar billede goulduck Nybegynder
19. juli 2008 - 13:24 #7
Har ikke testet det, men måske dette var noget:
http://searchwinit.techtarget.com/expert/KnowledgebaseAnswer/0,289625,sid1_gci926816,00.html

Så kan du kombinere det med thesurfers forslag med en bat fil til at genstarte serveren.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. juli 2008 - 20:46 #8
Note..

Uden lige at have kigget nærmere på det, så virker det som om at forslaget i 19/07-2008 13:24:23 faktisk er det samme som 04/07-2008 14:19:47, dog uden tilgang via den grafiske brugerflade..

Dvs, begge forslag resulterer i at man ændrer policy/politik, og derved fjerner adgang til shutdown-funktionen.

I begge tilfælde skulle det stadigvæk være muligt med shutdown-kommandoen via DOS-Prompt/bat-fil, så begge forslag er gyldige.
Avatar billede goulduck Nybegynder
19. juli 2008 - 21:24 #9
thesurfer> Sådan som jeg læser MS artiklen, så er det shutdown-knappen der er i logon vinduet inden man logger på serveren (konsollen). Det jeg har lavet link til fjerner muligheden for at lukke en computer ned ved genvejen, efter man er logget på serveren (via RDP).
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. juli 2008 - 22:11 #10
Så fik vi det på plads.. som jeg sagde: "Uden lige at have kigget nærmere på det"

:-)