Avatar billede pdn Nybegynder
23. juni 2008 - 16:40 Der er 7 kommentarer

Bevægeligt design

Hejsa

Jeg sidder pt. og roder med en hjemmeside, men jeg har lige et lille spørgsmål.

Jeg skal lave hjemmesiden "bevægelig", så den tilpasser sig størrelsen af browseren. Det jeg mener kan ses her: http://www.plight.dk/page.php?pageId=pages/24_0.html&language=0 (prøv at gøre vinduet lille og ændre størrelsen på det.)

Måden de har gjort det på er ved at lave en tabel omkring designet med højde og bredde på hver 100%. Men hjemmesiden jeg er igang med er lavet i xhtml og ved at bruge xhtml kan man tilsyneladende ikke bruge denne metode. Derfor kunne jeg godt tænke mig at spørge om der var nogen som kunne løse mit problem.

På forhånd tak.
Avatar billede w13 Novice
23. juni 2008 - 16:47 #1
Hvis du bare angiver dine elementers bredde i %, skulle det nok kunne klares i XHTML også.
Avatar billede pdn Nybegynder
23. juni 2008 - 16:51 #2
Tak for svaret. Problemet er bare at selve designet er fast defineret, så jeg kan ikke bare angive elementer i % desværre.
Avatar billede w13 Novice
23. juni 2008 - 17:03 #3
Hvis det er tilfældet, og designet ikke kan ændres, kan det heller ikke komme til at passe til skærmstørrelsen.
Avatar billede pdn Nybegynder
23. juni 2008 - 17:10 #4
Hvis du kigger på den ovenstående webadresse. På den side er der lavet en tabel omkring selve designet, denne tabel er 100% i bredden og 100% i højden, men design tabellen er 900x492 og det virker fint. Jeg kan sagtens implementere dette på den hjemmeside jeg arbejder på, men kun hvis jeg tilføjer <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN"> i toppen, hvilket smadrer designet.

Men er det pga. at jeg laver det i xhtml, at denne metode ikke virker?
Avatar billede w13 Novice
23. juni 2008 - 17:22 #5
Jeg tror, jeg misforstod dig. Jeg troede, du ville have designet til at blive større/mindre afhængigt af vinduets størrelse, men du vil egentlig bare centrere designet?

Så prøv at lægge dette uden om designet:

<div style="margin:auto;text-align:center">

//designet

</div>

Jeg synes ikke, det er særlig optimalt at bruge tabeller til dette.

Og ja, hvis du skriver i XHTML, kan du jo ikke bruge en HTML 4.01-Doctype såsom: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
Avatar billede olebole Juniormester
23. juni 2008 - 17:25 #6
<ole>

Din DTD:
    <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">

- disabler alle de vigtigste dele af CSS i IE6. Brug denne i stedet:
    <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
            "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Desuden må du absolut _intet_ have før din DTD. Selv en alm. HTML-kommentar før DTD'en vil disable samme områder af CSS i IE6  ;o)

Der er ingen grund til at skifte til XHTML, før standarden er understøttet på WWW - og det varer adskillige år endnu. 80-90% (hvis ikke mere) af WWW's såkaldte XHTML-dokumenter er aldrig blevet tolket som XHTML og vil aldrig blive det  =)

    http://www.eksperten.dk/artikler/537
    http://www.eksperten.dk/artikler/538

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
23. juni 2008 - 17:26 #7
- og i øvrigt giver en HTML-kommentar før DTD'en jo overhovedet ikke mening  ;o)