Avatar billede plaf Nybegynder
23. juni 2008 - 12:33 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Join og sammenlign 2 værdier i tabeller

Jeg har 2 tabeller med forskelligt indhold (selvfølgelig). Tabellerne har dog ID og Table1_ID til fælles. Herudover findes bl.a. en anden kolonne (Vaerdi), som KAN være ens.

Jeg ønsker at joine de 2 tabeller, men vil kun se resultater hvor også Vaerdi-kolonnerne er ens. Hvordan gør jeg det?

Pt. har jeg:

SELECT Count(DISTINCT Table1.Firm) as antal FROM Table1 INNER JOIN Table2 ON Table1.ID=Table2.Table1_ID WHERE (Table1.Vaerdi = Table2.Vaerdi)

Men jeg får ikke noget resultat (heller ingen fejl...)

/Plaf
Avatar billede plaf Nybegynder
23. juni 2008 - 14:56 #1
Så har jeg prøvet:

SELECT Count(DISTINCT Table1.Firm) as antal FROM Table1 INNER JOIN Table2 ON (Table1.ID=Table2.Table1_ID  AND Table1.Vaerdi = Table2.Vaerdi)

Stadig ingen fejl - men heller intet resultat - og det ved jeg, der er...

Hjæææææælp - piv

/Plaf
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2008 - 01:19 #2
Begge bør virke ifølge din beskrivelse.

Endvidere bør den SQL altid returnere en værdi uanset hvad (bare 0 hvis der ikke
er nogen match).

Check din app for om du catcher en exception uden at vise den.
Avatar billede plaf Nybegynder
24. juni 2008 - 08:33 #3
Jo, jeg får faktisk resultat af sql-en nu - 0 - men jeg ved, der er mere end 0...

Kan det være fordi rækken Vaerdi er af typen VarChar? - og jeg så mangler nogle plinger? Hvordan skriver jeg det?

/Plaf
Avatar billede plaf Nybegynder
24. juni 2008 - 09:47 #4
Så fandt jeg fejlen - kan bare ikke finde ud af at rette den...

Det er sådan, at Vaerdi fra Tabel1 = Vaerdi fra Tabel2 efterfulgt af et semikolon (i denne tabel kan de være listet adskilt af et semikolon...)

Whodan dælen skriver jeg det...?

..  AND Table1.Vaerdi like % Table2.Vaerdi %)

duer ikke....

/Plaf
Avatar billede plaf Nybegynder
24. juni 2008 - 10:03 #5
Må man godt skrive, man selv er dygtig? Svaret var:

AND Table1.Vaerdi like CONCAT( '%',Table2.Vaerdi , '%' )

Sådan :-)