Avatar billede konder Nybegynder
23. juni 2008 - 09:31 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

insert into een kolonne

Jeg er lige i tvivl om hvordan man sætter en post ind i een kolonne i db.
mysql_query  ("INSERT INTO beboer SET(kee) VALUES ( '$kee') WHERE ADRES = $var or die (mysql_error()");
virker ikke.
mysql_query  ("INSERT INTO beboer(kee) VALUES ( '$kee') WHERE ADRES = $var or die (mysql_error()");
virker heller ikke.
Jeg skal sætte en værdi ind i kolonnen kee.
Kolonne er tom indtil nu.
Avatar billede keysersoze Guru
23. juni 2008 - 09:45 #1
INSERT INTO beboer (kee) VALUES ( '$kee')

Det giver vel ikke rigtig mening at have en WHERE-statement når du skal inserte - det giver til gengæld mening hvis du skal update.
Avatar billede konder Nybegynder
23. juni 2008 - 09:49 #2
Jeg sætter jo kun een post ind i db, og det er lige nøjagtig der hvor $var er udvalgt. Så jeg skal have en WHERE-statement. Men kolonnen er tom i alle poster og nu skal jeg ved nogen enkelte poster sætte en værdi ind i kee.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
23. juni 2008 - 09:52 #3
Så skal du vel snarere ÆNDRE de eksisterende poster (rækker), fremfor at oprette helt nye. Det gør du med en UPDATE:

UPDATE beboer SET kee='$kee' WHERE ADRES = $var

...og så skal "or die (mysql_error()" stå UDENFOR selve SQL-sætningen - lige efter mysql_query().
Avatar billede keysersoze Guru
23. juni 2008 - 09:59 #4
hvis $var skal matche noget er det vel en update du skal lave - altså

UPDATE beboer SET kee = '$kee' WHERE ADRES = $var

sql-statements arbejder på hele rækker og ikke kolonner - så skal du ændre værdien i en kolonne skal du lave en update på hele rækken.
Avatar billede konder Nybegynder
23. juni 2008 - 10:02 #5
Der må være noget andet galt osse. Jeg vender tilbage senere.