Avatar billede krestian Nybegynder
20. juni 2008 - 09:23 Der er 8 kommentarer

Tilbage knap som husker hvor man var på den foregående side

Hej alle,

Er der nogen som ved, om det kan lade sig gøre, at lave en goback funktion som sender brugeren tilbage til den foregående side og samtidig placerer brugeren der hvor han var nået til på siden.

/Krestian
Avatar billede mmmap Nybegynder
20. juni 2008 - 09:27 #1
Hej. Dette skulle virke, dog tror jeg at det er browserens opgave at placere brugeren der hvor han var før.

<FORM><INPUT TYPE="button" VALUE="Tibage" onClick="history.go(-1);return true;"> </FORM>
Avatar billede w13 Novice
20. juni 2008 - 09:41 #2
Eller bare:

<button onclick="history.go(-1)">Tibage</button>

Jeg ved dog ikke, om den placerer brugeren der, hvor han var nået til på siden. Hvis ikke, er det ikke muligt.
Avatar billede w13 Novice
20. juni 2008 - 09:41 #3
Dvs.:

<button onclick="history.go(-1)">Tilbage</button>
Avatar billede olebole Juniormester
20. juni 2008 - 12:43 #4
<ole>

Det skal du scripte dig ud af. Dvs, du ved tryk på et link enten skal sætte en cookie med sidens scrollTop værdi - eller klistre denne værdi på linket som en querystreng. Jeg lavede engang en løsning til en anden bruger, men det bliver let lidt bøvlet  :o|

/mvh
</bole>
Avatar billede baitianlong Nybegynder
20. juni 2008 - 21:33 #5
Isaer hvis der er iframes paa siden og man submitter en form i disse. Saa vil et klik paa back"unsibmitte" disse forms (data er dog stadig gemt).

Men du kan dog fikse det med din egen "tilbage" knap:

Du kan saette en variabel paa serveren som siger hvor brugeren var foer:

i JSP:

<%

request.getSession().setAttribute("lasturl", request.getQueryString());

%>

i PHP

<?

%lasturl =
Avatar billede baitianlong Nybegynder
20. juni 2008 - 21:34 #6
$SESSION['lasturl'] = getenv($QUERY_STRING);

?>
Avatar billede baitianlong Nybegynder
20. juni 2008 - 21:35 #7
Baklager typos:
$lasturl = $SESSION['lasturl'] = getenv($QUERY_STRING);
Avatar billede baitianlong Nybegynder
20. juni 2008 - 21:45 #8
TILBAGE
(i jsp):
<a href="<%= request.getSession().getAttribute("lasturl").toString() %>">Back &lt;&lt;</a>

(i php):
<a href=<?= $session['lasturl'] ?>">Back &lt;&lt; </a>
eller
<a href="<?= $_SERVER['HTTP_REFERER'] ?>">Back &lt;&lt;</a>