Avatar billede rasmus_damberg Nybegynder
19. juni 2008 - 11:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Upload af billede tilknyttet bruger id

Hej Eksperter

Jeg har en php side:

<?php require_once('include/db.inc.php');

?>
<?php include('blogHeader.php'); ?>
        <td valign="top">
          <h1>New Blog Post</h1>
          <p>Please use this form to post a new blog entry</p>
          <form method="post" action="newEntryResponse.php">
              <input type="hidden" name="action" value="newEntry">
            <table width="300">
              <tr>
                <th>Fornavn</th>
                <td><input name="fornavn" type="text" id="fornavn"></td>
              </tr>
              <tr>
                <th>Efternavn</th>
                <td><input name="efternavn" type="text" id="efternavn"></td>
              </tr>
              <tr>
                <th>&nbsp;</th>
                <td><input type="submit" name="Submit" value="Submit Post"></td>
              </tr>
            </table>
            </form>
        </td>
<?php include('blogFooter.php'); ?>

som sender input til min db ved hjælp af denne php fil:

<?php require_once('include/db.inc.php');

$newPostCmd = $blogDB->newAddCommand('webindmeld');
$newPostCmd->setField('fornavn',POST('fornavn'));
$newPostCmd->setField('efternavn',POST('efternavn'));
$newPost = $newPostCmd->execute();

if(FileMaker::isError($newPost)) {
    die('Database Error: '.$newPost->getMessage());
}

?>
<?php include('blogHeader.php'); ?>
        <td valign="top">
          <h1>Success</h1>
          <p>Your post was made succesfully, please go back to the
          <a href="index.php">home page</a> to see it.</p>
        </td>
<?php include('blogFooter.php'); ?>

Derudover har jeg en formular som uploader et billede til en given mappe og omdøber billedet. Til det bruger jeg denne php form action:

<?php

// Your file name you are uploading
$file_name = $HTTP_POST_FILES['ufile']['name'];

// random 4 digit to add to our file name
// some people use date and time in stead of random digit
$random_digit=rand(0000,9999);

//combine random digit to you file name to create new file name
//use dot (.) to combile these two variables

$new_file_name=$random_digit.$file_name;

//set where you want to store files
//in this example we keep file in folder upload
//$new_file_name = new upload file name
//for example upload file name cartoon.gif . $path will be upload/cartoon.gif
$path= "uploads/".$new_file_name;
if($ufile !=none)
{
if(copy($HTTP_POST_FILES['ufile']['tmp_name'], $path))
{
echo "Successful<BR/>";

//$new_file_name = new file name
//$HTTP_POST_FILES['ufile']['size'] = file size
//$HTTP_POST_FILES['ufile']['type'] = type of file
echo "File Name :".$new_file_name."<BR/>";
echo "File Size :".$HTTP_POST_FILES['ufile']['size']."<BR/>";
echo "File Type :".$HTTP_POST_FILES['ufile']['type']."<BR/>";
<?php echo $file['name']; ?>
}
else
{
echo "Error";
}
?>

<?php
if(!isset($_FILES['userFile'])) die('No file was selected for uploading');
if($_FILES['userFile']['error'] != 0) die('File upload error '.$_FILES['userFile']['error']);
$file = $_FILES['userFile'];
move_uploaded_file( $file['tmp_name'], 'uploads/'.$file['name']);
?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>Uploading a File</title>
</head>

<body>
<p>Thank you for uploading your file, <a href="uploads/<?php echo $file['name']; ?>">See the file</a></p>
</body>
</html>

1. Jeg kunne godt tænke mig at tilknytte det uploadede billede til id på den bruger jeg opretter ved hjælp af den første formular.

2. Jeg kunne godt tænke mig at starten af navnet på billedet får id nummeret på brugeren i stedet for et autogenereret nummer.

Jeg håber det giver mening og at nogen kan hjælpe.

Mvh Rasmus
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
19. juni 2008 - 11:58 #1
Det er vel noget i stil med at efter du har oprettet brugeren, henter du hans ID ud og gemmer i en session eller noget.

Hvis du gemmer billede uri i en database, laver du vel bare et nyt felt som hedder userid, hvori du gemmer brugerens id.

Med hensyn til at få brugerens id forrest i det nye billede navn, så skift:
$new_file_name=$random_digit.$file_name;
(den er her jo så: [nogen cifre][filens navn])

til

$new_file_name=$_SESSION[userid]."_".$random_digit.$file_name;
(den her bliver jo så: [brugerens id]_[nogen cifre][filens navn])

Det kræver selvfølgelig at du gemmer brugerens id i $_SESSION[userid]..

Kan du bruge det til noget?
Avatar billede rasmus_damberg Nybegynder
19. juni 2008 - 13:11 #2
Det tror jeg sagtens jeg kan!

"Det er vel noget i stil med at efter du har oprettet brugeren, henter du hans ID ud og gemmer i en session eller noget."

Kan du komme med et eksempel på hvordan det kan gøres?
Avatar billede rasmus_damberg Nybegynder
19. juni 2008 - 13:12 #3
Det tror jeg sagtens jeg kan!

"Det er vel noget i stil med at efter du har oprettet brugeren, henter du hans ID ud og gemmer i en session eller noget."

Kan du komme med et eksempel på hvordan det kan gøres?
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
19. juni 2008 - 13:22 #4
Inde i din opret fil, kan du lave noget i stil med:

$sql = mysql_query("SELECT * FROM brugere WHERE brugernavn='$_POST[brugernavn]'") or die("Fejl: " . mysql_error());
$getId = mysql_fetch_assoc($sql);

$_SESSION[userid] = $getId[id];

- Kan du se det for dig? :)
(Det kræver at du i toppen af din fil har en session_start(); )
Avatar billede rasmus_damberg Nybegynder
23. juni 2008 - 08:40 #5
Fik sgu strikket noget sammen udfra det - så svar og du skal få point!
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
23. juni 2008 - 13:52 #6
Jamen det lyder rigtig godt ! :D

svar :))