Avatar billede yev Nybegynder
18. juni 2008 - 12:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Krypteret database til Java-applikation

Hej Eksperter!

Jeg har søgt i forummet uden at finde en løsning på mit problem.

Sagen er den, at jeg skal implementere en Win32 applikation i JAVA, som har tilknyttet en eller anden database. Applikationen skal have brugerlogin, som giver forskellige rettigheder til brugerne.

Det essentielle er, at databasen skal være krypteret, så databasen ikke kan tilgås af andre end de brugere der gives adgang til (via login-modulet). Jeg ved der er et hav af mulige databaser, der kan benyttes sammen med Java - jeg er i tvivl om, hvilken der er den rigtige at benytte.

Min oprindelige tanke var, at gemme data i en xml-fil (dvs. ikke i en database). Denne fil kan relativt nemt krypteres og læses dekrypteret fuldt ind i hukommelsen (datamængden er relativ lille). Kan - og i givet fald hvordan - kan det samme princip løses med en database? Og i givet fald hvilken database kan I anbefale.

På forhånd tak
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juni 2008 - 02:55 #1
Du skal nok søge på TDE (Transparent Data Encryption).

Oracle DB fra version 10gR2

MS SQLServer fra version 2008

Det er straks sværere at finde noget for de små embeddable Java databaser.

Men det ser ud til at Derby har noget:

http://db.apache.org/derby/docs/10.4/ref/rrefattrib15290.html
Avatar billede yev Nybegynder
20. juni 2008 - 10:17 #2
Hej Arne_v

Tak for din kommentar.

Som udgangspunkt vil jeg benytte databaser, der kan benyttes free-of-charge, hvorfor Oracle DB og MS SQLServer ikke er mulige valg.

Mht. Derby ser det interessant ud - jeg undersøger det nærmere og vender tilbage.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juni 2008 - 15:13 #3
Oracle XE og SQLServer Express er gratis.

De kan kun klare op til 4 GB data, men da du har overvejet en XML loesning, saa gaetter
jeg paa at du kan leve med det.

NB: Jeg ved dog ikke om de gratis versioner understoetter TDE.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juni 2008 - 05:39 #4
jeg smider et svar
Avatar billede yev Nybegynder
30. juni 2008 - 07:18 #5
Jeg har nu undersøgt tingene lidt nærmere. Det viser sig, at Derby kunne være benyttet, såfremt jeg ikke havde haft et behov for flere samtidige brugere - dette ville kræve en serverløsning, som jeg ikke ønsker.

Jeg undersøger muligvis gratis-versionerne af Oracle og MS SQL - men jeg ender nok op med XML-løsningen.

Og arne_v du får pointene...

Mvh