Avatar billede teleskop Nybegynder
17. juni 2008 - 11:27 Der er 13 kommentarer

Struktur til at holde data

Hej

Jeg er ved at lave et site hvor brugere kan logge ind og dereftere arbejde med diverse funktioner på sitet. Jeg har derfor behov for at kunne holde "UserID", "UserName", "UserURL" mv. på hver bruger mens vedkommende er logget ind.

Men hvordan kan jeg holde/gemme disse oplysninger mens brugeren er logget ind?

Sessions duer umiddelbart ikke da de er shared på browseren, hvilket komme til at konflikte med indholdet hvis brugeren har flere vinduer åbne.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. juni 2008 - 13:26 #1
viewstate følger siden.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. juni 2008 - 13:27 #2
Men en ikke-krypteret viewstate, der ligger i HTML-koden, kan nemt afkodes. Spørgsmålet er selvfølgelig hvor sikkert du vil have det.
Avatar billede teleskop Nybegynder
17. juni 2008 - 13:43 #3
hmm ja jeg håndterer disse variabler via min BaseClass som jeg nedarver til alle mine sider, og jeg mener ikke man kan tilgå viewstate via en class i app_code.

Jeg tænker der må være en anden måde at holde disse variabler på, så jeg fx ikke skal i databasen ved hvert page load.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. juni 2008 - 13:46 #4
Du kan tage viewstate med som parameter, eller de data du bruger.
Avatar billede teleskop Nybegynder
17. juni 2008 - 13:59 #5
ja det kunne jeg selvfølgelig, men umiddelbart tror jeg ikke det er den rigtige løsning for projektet med viewstate.

Kan det engentligt ikk være muligt at bruge cache objektet til at gemme variablerne user specefikt?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. juni 2008 - 14:18 #6
Det er ikke meningen med cache-objektet, men det kan selvfølgelig misbruges ;)
Avatar billede teleskop Nybegynder
17. juni 2008 - 14:20 #7
Ja det var også mere det jeg tænkte :) ...men der må da findes en smart teknik til at gemme disse oplysninger?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. juni 2008 - 14:48 #8
Ja:

1) På selve websiden
2) Identificeret med en cookie (eller med værdierne i en cookie)

Nåh ja, det har vi været forbi:  1) svarer til viewstate og 2) svarer til session.
Avatar billede teleskop Nybegynder
18. juni 2008 - 11:25 #9
ja det har vi vel :)

Men 2'eren er udelukket, og så er vi jo tilbage til 1'eren.

Og 1'eren er måske ikke så dum hvis bare jeg krypterer dataene, og selvfølgelig kan jeg tilgå min viewstate fra min baseclass ...tjoo!

Tak for feedback E.J. ...smider du et svar :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. juni 2008 - 11:47 #10
Jeg samler slet ikke på point, tak. Viewstate kan også krypteres - i hvert fald hvis man har fuld adgang til serveren.
Avatar billede teleskop Nybegynder
19. juni 2008 - 09:46 #11
Nu har jeg tænkt lidt mere over det, og jeg mister viewstate ved response.redirect som jeg er nødt til at bruge en række steder.

Så umiddelbart vil viewstate også give problemer, med mindre jeg er istand til at redirecte og stadig holde viewstate. Kan det lade sig gøre?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. juni 2008 - 11:13 #12
Nej, du kan ikke redirecte og beholde viewstate. Det er en kendt (?) svaghed ved ASP.NETs samspil med HTTP-protokollen. Jeg bøvler selv med det, men jeg kan til gengæld leve med at spørge flere gange i databasen, og opbevare ting i session-variabler.
Avatar billede meltinis Nybegynder
13. august 2008 - 01:18 #13
Hvad er der galt med at bruge ASP.NET's Membership?