Avatar billede xfox Nybegynder
17. juni 2008 - 11:06 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Multiarray funktion

Jeg skal have lavet en arrayfunktion.

Et array skal indeholde 2 rækker: 'id' og 'rv'(relevans).

Arrayet bliver fodret med id's. hvis id'et ikke findes i arrayet i forvejen, skal det tilføjes, og rv til id'et skal sættes til 0. Hvis id'et findes i arrayet, skal det tilhørende relevans forhøjes med 1. Lad os sige at id 14 med relevans 1 ligger i arrayet. Nu kommer id 14 igen, og rv skal forhøjes med 1, altså bliver rv 2 til id 14.

Til sidst skal der sorteres efter rv(højest først), og id'erne skal udskrives.

Er der en der kan trylle det ud af ærmet? :o)
Avatar billede coderdk Praktikant
17. juni 2008 - 18:50 #1
if ( array_key_exists( $id, $array ) )
{
  $array[$id]++;
}
else
{
  $array[$id] = 0;
}
Avatar billede coderdk Praktikant
17. juni 2008 - 18:51 #2
Ah og sorteres:

arsort( $array );

// Og skrives ud:
foreach ( $array as $id => $rv )
{
  echo "$id = $rv<br>";
}
Avatar billede coderdk Praktikant
17. juni 2008 - 18:53 #3
Og hvis sorteringen ikke ser rigtig ud, kan du prøve http://dk2.php.net/array_multisort
Avatar billede xfox Nybegynder
17. juni 2008 - 19:03 #4
Sweet! Og hvordan laver du så arrayet, med de id's der kommer fra min database til at starte med?
Avatar billede xfox Nybegynder
18. juni 2008 - 09:40 #5
Ahh, fandt jeg da selv ud af :D men ikke uden din hjælp :p

Vi er jo slet ikke ude i noget multiarray, det er jo ren barnemad, når først man ser hvordan det kan laves. Kommer du med et svar, så sender jeg nogle velfortjente points :o)
Avatar billede coderdk Praktikant
18. juni 2008 - 09:44 #6
ok :)