Avatar billede svarrer Nybegynder
16. juni 2008 - 16:31 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Web caching på Applikationsniveau?

Hejsa

Jeg sidder og skal til at lave en cache indeholdende en række (forholdsvis statiske)tekster der så skal bruges på de enkelte webpages.

så vidt jeg kan se findes der to implementeringer af cache i .net allerede, henholdsvis "System.Web.HttpRuntime.Cache" og "System.Web.HttpContext.Current.Cache". Hvilken een er den mest optimale? og hvad er forskellen?

Kan man iøvrigt gøre sådan at cachen bliver populeret ved server-start up.. (ala java med <LoadOnStartup>1</LoadOnStartup>)

Tillægsspørgsmål: hvis man henter en værdi via System.Configuration.ConfigurationSettings.AppSettings["varName"] bliver den så cached, således at den ved næste kald til samme "varName" ikke skal ned og søge i config filen? eller læser den fra config filen hver gang?

På forhånd tak

Christian
Avatar billede -mundi- Nybegynder
16. juni 2008 - 16:40 #1
Med mindre du skal kunne opdatere teksterne vha kode, så burde du bruge resx ( resource) filer. De findes både lokale og globale, hvor lokale gælder til en enkelt side og globale kan bruges på alle sider
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juni 2008 - 18:51 #2
Du kan loade data i global.asax Application_Init event !
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juni 2008 - 18:55 #3
Der står ikke noget om caching i docs for de gamle .NET 1.x config klasser.

Men de nye 2.0+ klasser siger:

use the AppSettings and ConnectionStrings classes. These members perform read-only operations, use a single cached instance of the configuration, and are multithread aware.
Avatar billede svarrer Nybegynder
16. juni 2008 - 20:34 #4
Tak for kommentarene indtil videre.
Det skal (desværre) være muligt at kunne opdatere teksterne der skal vises, hvilket er grunden til at jeg ville bruge cachen. men er dog stadig i tvivl om hvilken af de to implementeringer der bør benyttes?
Avatar billede -mundi- Nybegynder
17. juni 2008 - 00:08 #5
Du kan læse lidt om det i denne post : http://www.experts-exchange.com/Programming/Misc/Q_21330276.html , du skal scrolle helt ned til bunden for at læse svarene
Avatar billede svarrer Nybegynder
17. juni 2008 - 08:37 #6
Tak for opklaringen! smid et svar ;-)
Avatar billede -mundi- Nybegynder
17. juni 2008 - 18:35 #7
1 stk svar :-)