Avatar billede maabjerg Nybegynder
16. juni 2008 - 15:43 Der er 4 kommentarer

Hjælp til en meget svær sql query?

Hej Eksperter

Jeg sidder i en lidt svær query jeg skal have lavet.

Jeg har følgende tabeller:

customers
og
orderlines

Orderlines indeholder en masse ordre og customers indeholder alle kunder.

På alle kunder der der et felt der hedder salesman, som er en sælger for den aktuelle kunde. og på orderlines er der et salesman felt.

Det jeg skal bruge er et dataudtræk, som lister alle kunder hvor
feltet customers.salesman = $_REQUEST["salesman"]

og så skal den bagefter kører alle orderlines igennem for at finde de kunder, som $_REQUEST["salesman"] også er ordre på, men indenfor en bestemt periode. BETWEEN '0000-00-00' AND '0000-00-00'

Men mit problem er at jeg ikke lige kan gennemskue hvordan jeg får denne query lavet rigtigt. Ved at man kan bruge Distinct til at sørge for at man kun ser den samme kunde en gang.

Håber nogen forstår min forklaring og kan hjælpe mig :)

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Steffen Maabjerg
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2008 - 15:53 #1
Det kan du nok ikke lave i een request. Det kommer jo også an på hvordan du ønsker at vise resultattet frem

(husk i øvrigt at sikre din input data, $_REQUEST["salesman"], ellers risikerer du at nogen laver unoder i din DB)
Avatar billede 2c Nybegynder
16. juni 2008 - 22:51 #2
Dette spg minder meget om dit: http://www.eksperten.dk/spm/833288
Håber du kan bruge svaret der.

Nu er det vel ikke en skole opgave i sidder og laver ? :-)
Avatar billede 2c Nybegynder
16. juni 2008 - 22:52 #3
Nå, hva f....
Det var jo også dig der havde stillet det. Bare glem mit svar.
Avatar billede maabjerg Nybegynder
17. juni 2008 - 08:17 #4
Jeps det var mig, det virkede også, men nu skal det laves på en anden måde.

Det andet kunne jeg ikke isolere til at vise alle de customers med salesman på og samtidig finde de ekstra kunder ud fra den aktuelle periode.