Avatar billede heman.dk Nybegynder
16. juni 2008 - 12:06 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Array med if sætning

Jeg har efter lang tid fundet ud af hvordan et array virker, men er stødt på et problem. Jeg vil gerne trække nogle værdier ud fra et regneark til et andet, men på baggrund af gruppe og ikke kun rank.

Gruppe(A) Rank(B) Værdi(C)
1        1      5
1        2      6
1        3      7
2        1      8
2        2      9

Følgende formel bliver brugt:
=LOOKUP(1;$B$2:$B$6;$C$2:$C$6)
og vil returnere værdien 8, da det er den sidste række i arrayet der har ranken 1. Hvordan får jeg arbejdet ind i min formel, at den skal returnere 5? Det skal lige siges at jeg har flere grupper, men i forskellige ark.

Håber det gav mening og på forhånd tak!

/Henrik
Avatar billede excelent Ekspert
16. juni 2008 - 16:18 #1
=MIN(HVIS(B2:B100=1;C2:C100))
Avatar billede jkrons Professor
17. juni 2008 - 14:06 #2
Hvis du mener, at det skal udtrækkes på baggrund af såvel gruppe som rank, altså gruppe 1, rank 1, så prøv med

=MIN(HVIS((A1:A6=1)*(B1:B6=1);C1:C6))

Afslut med Ctrl+Shift+Enter
Avatar billede heman.dk Nybegynder
17. juni 2008 - 16:21 #3
Det var lige det jeg skulle bruge jkrons, tak. (Og tak fordi du også kom med et bud, Excelent!) Hvordan kan det være jeg skal afslutte med Ctrl+Shift+enter forresten? Kan godt se jeg kun får det rigtige resultat ved at gøre det, men hvad sker der når jeg trykker de tre taster?
Avatar billede heman.dk Nybegynder
17. juni 2008 - 16:21 #4
Nå ja, smid lige et svar, jkrons.
Avatar billede jkrons Professor
17. juni 2008 - 17:16 #5
Når du afslutter med Ctrl+Shift+Enter bliver det til en matrixformel (array-formel), der regner på hele området på en gang.