Avatar billede madsmm Nybegynder
16. juni 2008 - 11:05 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Cat5, cat6 eller cat7

Hej,

Jeg har 10m netkabel cat5 trukket over loftet til en samling, og derfra har jeg ca 10m mere trukket gennem kabelbakker, hvor der også ligger højtalerkabler, antenneledninger, strøm mv.
Pt. har jeg et cat5 uskærmet liggende, og der kommer kun 2 ud af 4 pakker igennem ved en ping. Hvilket bestemt ikke er holdbart.

det skal bruges til streaming af video og den slags, så jeg skal have stabiliteten op. Jeg har hørt at jeg skal op i cat7 kabel, men har lidt svært ved at finde info om det, samt steder der sælger det (umiddelbart er det kun compumail.dk der har det som en 100m rulle.)

Hvis jeg ender med cat7 skal jeg så også have specielle stik og en anden tang end den crimp tang jeg bruger til alm. cat5 8polet?

På forhånd tak!
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. juni 2008 - 11:14 #1
CAT begrebet siger noget om den samlede kvalitet af kablet og dermed hvilken båndbredde det kan bære. Je højere CAT jo større krav til kablets kvalitet, stikkenes kvalitet og kvaliteten af det arbejde derer udført, d.v.s. hvor godt stikkene er sat på kablet. Du kan altså sagtens købe kabler óg stik beregnet til CAT7 og så kun opnå CAT3 fordi du ikke udføre arbejdet ordentligt.

Det kunne lyde som om dine nuværende CAT5 kabler ikke er helt korrekt udført da du ellers ikke ville midste så mange pakker. Hvis ikke det er kablet der er problemet, så vil et skift til CAT7 heller ikke løse noget.

CAT5e kan, som jeg husker det håndterer 100 Mbit, CAT7 kan håndterer op til gigabit. så spørgsmålet er havd du har brg for. Hvis dine Switches og netkort er 100 Mbit, så vinder du ikke meget ved at bruge CAT7 kabling
Avatar billede madsmm Nybegynder
16. juni 2008 - 11:18 #2
jeg har gigabit switches over hele linien, men problemet er så vidt jeg har fundet frem til ikke dårligt udførte stik/kabler, men derimod forstyrrelser fra de andre kabler i kabelbakken...
Avatar billede madsmm Nybegynder
16. juni 2008 - 11:48 #3
og en af de store fordele ved cat7 (som jeg har kunne google mig til) er at det er dobbelt afskærmet, er det ikke korrekt?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. juni 2008 - 13:31 #4
"10m netkabel cat5" - cat5 kan formelt ikke klare gigabit, så selvfølgelig skal det skiftes.
Avatar billede madsmm Nybegynder
16. juni 2008 - 13:38 #5
men til cat6 eller cat7. Er cat7 overkill? og skal det være skærmet cat6?
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. juni 2008 - 13:44 #6
Du kan oogså få cat5 kabler som skærmede, men vil du køre gigabit, så skal det være cat7 kabler.

Forstyrelser fra andre kabler kan være et prøbem, men normalt kun hvis vi taler stærkstrøms kabler. Moderne kabelbakker har skille stykker sat i så man kan adskille stræk- og svagstrøms kabler og det plejer at være nok

Hvis du skifter kablerne kunne du jo overveje at lave nye føringsveje for dine kat 7 kabler så de ikke samføres med andre kabler. Husk i denne forbindelse også at kikke på kabel knæk og bøjninger, sørg for bløde buger og undlag at bøje kablerne over kanter og den slags, det vil også forringe signalet kraftigt
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. juni 2008 - 14:01 #7
cat5e og cat6 kan køre gigabit - i hvert fald i henhold til specifikationen.
Avatar billede madsmm Nybegynder
16. juni 2008 - 15:24 #8
ok, tak for diverse input, jeg ved ikke helt om jeg fik svar på det jeg ville, men jeg blev da lidt klogere. Erik, hvis du smider et svar kan du få del i de points jeg har på højkant
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. juni 2008 - 15:46 #9
Nej tak.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
16. juni 2008 - 16:25 #10
Jeg må holde med erikjacobsen jeg har Cat5e til alle pc, alle kører 1 GB