Avatar billede bgo Nybegynder
15. juni 2008 - 17:33 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Korrekt cpu-forbrug på processer

høh, det er officielt: jeg har ingen hjerne :D Jeg har prøvet alt muligt, men enten får jeg altid 0, 1 ciffer når der skal være 2 (+ underlige negative tal), eller op til langt over 100 endda over 1000 (+ underlige negative tal), når jeg forsøger at få processers procentandel i cpu-forbrug.

Koden er som følger (bærende præg af at jeg har forsøgt alskens ting):
Imports System
Imports System.Diagnostics
Imports System.Threading
Imports System.IO
Imports System.ServiceProcess

Module Module1

    Sub Main()
        While True
            Dim all_processes As Process() = Process.GetProcesses()
            Dim p1() As Long = {0.0}
            Dim p2() As Long = {0.0}
            Dim ptotal As Long = 0.0

            Dim t1 As Long = DateTime.Now.Ticks
            For index As Integer = 0 To all_processes.Length() - 1
                If Not all_processes(index).ProcessName = "Idle" Then
                    p1(index) = all_processes(index).TotalProcessorTime.Ticks
                End If
                ReDim Preserve p1(p1.Length())
            Next
            Thread.Sleep(1000)
            Dim t2 As Long = DateTime.Now.Ticks
            For index As Integer = 0 To all_processes.Length() - 1
                If Not all_processes(index).ProcessName = "Idle" Then
                    Try
                        p2(index) = all_processes(index).TotalProcessorTime.Ticks
                        ReDim Preserve p2(p2.Length())
                    Catch ex As Exception
                    Finally
                    End Try
                End If

            Next
            ptotal = 0.0
            For index As Integer = 0 To all_processes.Length() - 1
                Try
                    ptotal += p2(index) - p1(index)
                Catch ex As Exception
                Finally
                End Try
            Next
            Dim pct As Integer = 0
            For index As Integer = 0 To all_processes.Length() - 1
                'pct = CInt(((2000 * (p2(index) - p1(index)) \ ptotal) \ (t2 - t1)))
                Try
                    pct = CInt(((1 * (p2(index) - p1(index))) \ ((t2 - t1) - ptotal)) * 1) '* 100)
                Catch ex As Exception
                Finally
                End Try
                Console.WriteLine(all_processes(index).ProcessName().ToString + " " + pct.ToString + " " + ptotal.ToString + " " + Str((t2 - t1)) + Str((p2(index) - p1(index))))

            Next

        End While
    End Sub

End Module

Jeg forsøger her også at tage højde for at processer stopper midt i det hele
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juni 2008 - 20:46 #1
Modificeret version:

Imports System
Imports System.Diagnostics
Imports System.Threading
Imports System.IO

Module Module1
    Sub Main()
        While True
            Dim allp As Process() = Process.GetProcesses()
            Dim t1 As Long = DateTime.Now.Ticks
            Dim p1(allp.Length) As Long
            For i As Integer = 0 To allp.Length - 1
                If allp(i).ProcessName <> "Idle" Then
                    p1(i) = allp(i).TotalProcessorTime.Ticks
                End If
            Next
            Thread.Sleep(5000)
            Dim p2(allp.Length) As Long
            For i As Integer = 0 To allp.Length - 1
                If allp(i).ProcessName <> "Idle" Then
                    Try
                        p2(i) = allp(i).TotalProcessorTime.Ticks
                    Catch ex As Exception
                    Finally
                    End Try
                End If
            Next
            Dim t2 As Long = DateTime.Now.Ticks
            Dim ptotal As Long = 0.0
            For i As Integer = 0 To allp.Length - 1
                ptotal += (p2(i) - p1(i))
            Next
            For i As Integer = 0 To allp.Length - 1
                If(p1(i) > 0 And p2(i) > 0) Then
                    Dim pct As Double = (p2(i) - p1(i)) * 100.0 / ptotal
                    Console.WriteLine(allp(i).ProcessName & " " & pct)
                End If
            Next
        End While
    End Sub

End Module
Avatar billede bgo Nybegynder
25. juni 2008 - 16:10 #2
Jeg ser hvor jeg går galt i byen :) Skal lige have testet med højere CPU-forbrug, men det ser ud til at virke helt efter hensigten :) Tror jeg har været lidt rigelig overambitiøs da jeg prøvede mig frem :)
Avatar billede bgo Nybegynder
28. august 2008 - 15:58 #3
arne, smider du lige et svar? :)
Avatar billede arne_v Ekspert
28. august 2008 - 17:19 #4
kommer her
Avatar billede arne_v Ekspert
28. oktober 2008 - 03:08 #5
så mangler du bare at acceptere svaret