Avatar billede claus_lind Praktikant
14. juni 2008 - 23:40 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kopiere record til anden table

Har 2 tables i samme DB som indeholder naæsten samme struktur eks.
table 1, Felt1=tekst Felt2=boolean
table 1, Felt1=tekst Felt2=boolean felt3 dato
der er en del flere felter i de rigtige tables.
Hvordan ville dt være muligt at kopiere en record fra table1 over til table2, og kopierings rutinen selv finder det felt i table2 hvor data skal ligge ud fra feltnavn i table1 eks.
table1 feltnavn:fornavn -> table2 feltnavn:fornavn
felter i tabel2 som ikke findes i table1 skal ikke indeholde data

Hilsen Claus
Avatar billede mugs Novice
15. juni 2008 - 09:13 #1
Overskriften siger jo, at det er hele posten der skal kopieres til Table2. Men her:

"table2 hvor data skal ligge ud fra feltnavn i table1 eks"

tyder det på, at ikke alle felter skal kopieres. Så hvilke felter skal over i Table2?
Desuden får du jo redundante data i db, hvilket ikke er godt.
Avatar billede claus_lind Praktikant
15. juni 2008 - 09:43 #2
Ved godt at det ikke er den bedste struktur.
Grunden til at kopieringen er at data i table1 overskrives, og table2 er så en kopi hvortil der tilføjes bla. dato/tidsfelt. Table2 bliver så tømt med svingende mellemrum over i en anden database som ikke er online hele tiden.

Men ang kopieringen ønskede jeg at funktionen selv fandt ud af hvilke felnavne der er i table1 og derefter kopierede det til samme felter i table2 dog med tilføjelse af bla. datotid.

Table1                            Table2

Feltnavn1      ------kopi------>    Feltnavn1
Feltnavn2      ------kopi------>    Feltnavn2
Feltnavn3      ------kopi------>    Feltnavn3
                Tilføjes----  -->    Feltnavn4

Håber at dette gav mere mening

Claus
Avatar billede mugs Novice
15. juni 2008 - 10:29 #3
Der ligger en forespørgselsguide (Find relaterede poster) der viser hvilke der er i den ene tabel men ikke i den anden. Kan du ikke køre en tilføjelsesforespørgsel på denne?
Avatar billede claus_lind Praktikant
15. juni 2008 - 18:35 #4
Jo hvis data var i table2. Men data skal kopieres fra table1 til table2 i samme operetaion hvor data i table1 bliver overskrevet/opdateret.
Claus
Avatar billede petersen7913 Forsker
18. juni 2008 - 22:00 #5
Er det hele tabel1, der skal kopieres over i tabel2?

Og så skriver du, at >data skal kopieres fra table1 til table2 i samme operetaion hvor data i table1 bliver overskrevet/opdateret. ?????

Det lyder rodet ;)

Prøvv at tænke igennem hvad der skal ske, f.eks. Først skal tabel1 kopieres til tabel2 og bagefter bliver tabel1 opdateret. Er det sådan? Eller er der kun nogle (hvilke) af tabel1 data, der skal kopieres over? Er det alle data i tabel1, der ikke findes i tabel2?
Avatar billede claus_lind Praktikant
18. juni 2008 - 22:21 #6
Før en ny måling lægges ned i basen(table 1) skal data på en record (hele recorden) kopieres til table2, dog skal der i denne operation tilføjes data (dato /tid) til et felt som er i table2 men ikke i table1.
Og ja det er rodet men jeg kan ikke ændre table1's struktur men godt table2.

Hilsen Claus
Avatar billede mugs Novice
18. juni 2008 - 22:28 #7
I Table2 kan du i egenskaben "Standardværdi for nye poster" indsætte Now(). Så vil begreget "Nu" blive skrevet i tabellen, når en ny post tilføjes.
Avatar billede claus_lind Praktikant
24. juni 2008 - 21:31 #8
Mugs læg lige et svar.

Claus
Avatar billede mugs Novice
24. juni 2008 - 21:34 #9
Et svar.
Avatar billede mugs Novice
24. juni 2008 - 21:34 #10
Og igen.