Avatar billede cybershah Nybegynder
13. juni 2008 - 13:48 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

simpelt problem med php

hej
det er længe siden jeg har arbejdet med php og er ret frustreret over det her simple problem!

jeg har apache og den nyeste php installeret på min maskine. jeg laver en simpel php fil, test.php med følgende:
<?
echo "test";
?>

når jeg går ind på http://localhost/test.php kan jeg se der står test men når jeg loader den til mit domæne kommer der ingenting op. heller ingen fejlmeddelelse. jeg ved mit domæne understøtter php da jeg i sin tid lavede min hjemmeside i php på den adresse...

hvad gør jeg forkert?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
13. juni 2008 - 13:49 #1
Du kan være 99% sikker på at det er fordi short_open_tag er slået fra på dit domæne. Brug <?PHP i stedet for bare <? (det betyder også at <?= ikke kan bruges - du skal gå den "lange" vej og bruge echo, hvis det er), så virker det uanset server-konfiguration.
Avatar billede cybershah Nybegynder
13. juni 2008 - 14:15 #2
sorry der stod også
<?php
echo "test";
?>

mig som ik kiggede godt efter. men hvad var det der med short_open_tag??
Avatar billede cybershah Nybegynder
13. juni 2008 - 15:01 #3
nu har jeg slået PHP error messages til i mit domæne og der kommer faktisk en fejl når jeg prøver den ovenstående kode.
fejlen er:
Parse error: syntax error, unexpected T_CONSTANT_ENCAPSED_STRING in /customers/XXX.com/XXX.com/httpd.www/sendmail.php on line 1
Avatar billede olebole Juniormester
13. juni 2008 - 15:32 #4
<ole>

Jamen, det kan jo ikke være rigtigt  =)

Du siger, du kører filen 'http://localhost/test.php'. Fejlmeddelelsen snakker om en fil, som hedder 'sendmail.php' - og den ligger ikke på din localhost.

Hvis du ikke fortæller, hvad du gør, kan vi naturligvis ikke hjælpe dig  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
13. juni 2008 - 15:35 #5
- undskyld, du skriver jo selv, du har uploaded den  ;D

- men det er stadig en anden fil - men har den også et andet indhold?  =)
Avatar billede cybershah Nybegynder
13. juni 2008 - 15:55 #6
hehe nogle gange går man for meget op i detaljer her i eksperten.dk! ja I har naturligvis ret, men da jeg lavede spørgsmålet havde jeg udkommenteret alt kode i filen og havde kun
<?php
echo "test";
?>
stående. derfor kaldte jeg den blot for test.php for netop fokusere på det som er relevant. men jo filen hedder sendmail.php

men sagen er at jeg nu selv har fundet fejlen! forstår dog ikke hvorfor det er sådan men år jeg kun skriver
<?
echo "test";
?>

altså uden php så opstår der ingen fejl og siden bliver vist på serveren! DOG IKKE PÅ LOCALHOST, heheh... men det vigtige er at den bliver vist på serveren og det gør den nu.

Men for at de 30 ikke går til spild har jeg et tillægsspørgsmål, som jeg er sikker på php folk kender alt til. Jeg har, som det tyder på filens navn, fået lavet en script til at sende mails fra en form på hjemmesiden og det virker nu! Problemet er, at det som brugeren indatster i felterne må ikke indeholde æøå. Skal man smide en eller anden trigger på hvert felt (navn, efternavn osv.) eller er der et eller andet smart funktion i php der kan løse dette problem???

beklager rodet i det første spm.
Avatar billede cybershah Nybegynder
13. juni 2008 - 16:23 #7
og jeg har prøvet både med
charset=utf-8
og
charset=iso-8859-1
i header'en.

ingen hjalp..
Avatar billede olebole Juniormester
13. juni 2008 - 16:34 #8
Svaret gav pidgeot dig allerede i (13/06-2008 13:49:46):
    http://dk.php.net/manual/sl/ini.sect.language-options.php

- men da du i næste indlæg skrev, at du brugte <?php, måtte vi jo lede efter andre årsager til fejlen. Derfor min undren over de øjensynligt ligegyldige ting  =)

Hvis du sørger for, din database bruger utf-8 - at du gemmer dine filer som utf-8 - at din server sender dine filer som utf-8 og at du bruger en content type meta med utf-8 i din HTML kode, får du ikke problemer med æ, ø og å
Avatar billede cybershah Nybegynder
13. juni 2008 - 18:48 #9
jamen altså hans svar var følgende:

pidgeot
13/06-2008 13:49:46: Du kan være 99% sikker på at det er fordi short_open_tag er slået fra på dit domæne. Brug <?PHP i stedet for bare <?

og der siger han netop at jeg skal tilføje PHP fordi han troede jeg ikke havde den syntax med. men det rettede jeg på:

cybershah
13/06-2008 14:15:08: sorry der stod også
<?php
echo "test";
?>

og her synes jeg ikke ikke rigtig der var nogen som hentydede til at jeg skylle fjerne PHP før jeg selv fandt ud af det. men fint nok, hvis I mener pidgeot skal have de 30, får han dem. venligst send et svar pidgeot. :-)

og ang. utf-8, ja det må jeg så prøve og se om det vil hjælpe...

tak for jeres allesammens hjælp.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
13. juni 2008 - 22:26 #10
Hvis det kun virker med <?, og ikke med <?PHP, så er der da FØRST noget galt ^o)

Jeg skal ikke have point, for dit problem er fuldstændig urelateret til mit input - hvis du oplever andet, så har du lavet noget andet galt ^o)
Avatar billede cybershah Nybegynder
14. juni 2008 - 17:36 #11
jeg prøver igen så :-)

<?PHP virker når jeg loader siden på local host, men ikke på serveren
<?    virker IKKE når jeg loader siden på local host, men VIRKER på serveren

om der er noget galt eller ej, ved jeg faktisk ikke...
Avatar billede cybershah Nybegynder
20. april 2009 - 14:00 #12
lukket.