Avatar billede xmas Nybegynder
12. juni 2008 - 16:18 Der er 19 kommentarer

Hastigheds test - hvordan?1

Hej

Er der en ekspert der kender et godt og enkelt software program, hvor man kan teste den aktuelle hastighed på netværket imellem 2 pc'er ?

Eller er der andre måder at teste hastighed over et netværk ?

MVH. Thomas
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
12. juni 2008 - 16:46 #1
flyt en større fil mellem de to maskiner og tag tid på hvor lang tid den er om det,så kan du regne det meget nøjagtit ud(størrelse i kB/sekunder)

jeg bruger selv et lille program der kan hjælpe med at lave en sådan måling, det hedder bitmeter
http://codebox.no-ip.net/controller?page=bitmeter2

den kan vise dig i realtid hvor meget der kommer ind og ud af din maskine
Avatar billede zagger Juniormester
12. juni 2008 - 16:50 #2
Netlimiter Monitor er også en mulighed.
http://nemli.dk/hent.php?navn=NetLimiter%20Monitor

Den kan måle hastighed på både intern- og internettraffik.
Avatar billede xmas Nybegynder
12. juni 2008 - 20:34 #3
cool m f > Det lyder som en fornuftig metode (den første) - havde ikke tænkt i så enkle løsninger :-)

Så kommer jeg til at tænke på en anden ting...

Vi har en router med DHCP, som er tilsluttet en switch. Med andre ord så tildeles de tilsluttede PC'er en IP af routeren. Betyder det at alt kommunikation også sker igennem routeren, eller sker det direkte fra PC til PC, hvis jeg henter en fil fra den ene til den anden over netværket...?

Husk at anvende "svar" istedet for "kommentar"

Mvh. Thomas
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
12. juni 2008 - 20:51 #4
du siger at routeren er tilsluttet en switch, og så er computerne tilsluttet switchen, så hvis ellers at computerne ligger i samme subnet (samme ip område og ens subnetmask) så komunikerer de via switchen.
hvis de ligger i hvert sit subnet skal de gennem din gateway (det er normalt routeren)

ps. nope, ingen points til mig, ellers tak

MVH
  COOL_M_F
Avatar billede xmas Nybegynder
12. juni 2008 - 21:19 #5
cool m f > De ligger i samme subnet og same IP område (10.0.0.2 & 10.0.0.3), så det må jo betyde at den målte hastighed er fra PC igennem switch og til PC (max. 100Mbit/s pga. switch og netkort) - korrekt ?

Jo, du SKAL lave et svar, ellers kan jeg jo ikke afslutte tråden :-)

Mvh. Thomas
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
12. juni 2008 - 22:39 #6
jeps, det er helt korrekt ;)
100 Mb/s skulle ikke være noget problem med mindre der er noget galt med netværket (dårligt netkort/kabel eller støj)

gentager: Nope, ingen points til mig, ellers tak.
men du kan da bare lægge et svar selv og acceptere det, så er tråden afsluttet

MVH
  COOL_M_F
Avatar billede xmas Nybegynder
13. juni 2008 - 10:45 #7
Du er sgu' en flinke fyr :-)

Jeg har prøvet at kopiere en mappe med filer der samlet fylder 85,3MB fra vores server til en PC, hvilket tager 42 sek. Hvordan er det forholdet imellem Mbit og MB er...? (bit og byte er mig bekendt ikke det samme)

Mvh. Thomas Hansen
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
13. juni 2008 - 12:10 #8
du har ret, en Mb er ikke det samme som en MB (b = bit & B = byte ) der går 8 bit til en byte (derfor er det også vigtigt at bruge det rigtige b)

så 85,3 MB bliver til 85,3 * 8 = 682,4 Mb
dividerer vi så det med tiden får vi 682,4 / 42 = 16,25 Mb/s
der må være noget galt et eller andet sted, 100 Mb/s  /8 giver 12,5 MB/s så det skulle tage små 7 sekunder at overføre dem. (dette er dog kun i teorien, i praksis tager det lidt længere)

her er en god side til omregning af ting
http://www.convertworld.com/da/bandbredde/Megabyte+per+sekund.html
Avatar billede xmas Nybegynder
13. juni 2008 - 13:07 #9
Tak - ja, det virker meget langsomt...

Der er tale om en Dell server med gigabit netkort, forbundet til en gigabit port på en switch, C7 skærmet kabling (kort kabel), igen forbundet til en Dell PC med 100 Mbit netkort. Der er to flaskehalse i form af 2 stk. C5e UTP patchkabler på 0,5m. Alt i alt så er der ikke noget led der er svagere end 100 Mbit, så ja, der må være noget galt. Men nu har jeg metoden til at regne det ud, så må jeg prøve at fejlfinde på netværket...

Mvh. Thomas
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
14. juni 2008 - 14:32 #10
C5e kan sagtens køre gigabit.
når du måler er det bedst med 1 stor fil og ikke mange små. (det kan godt give et forkert billede)

jeg går ud fra at du måler fra server til klient. start med at checke om serveren er overbelastet (disk/hukommelse/processor)

ellers skal du sikkert se på antivirus/firewall (både på server og klient)
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
14. juni 2008 - 14:34 #11
hmm, der er noget jeg ikke lige fatter, server til switch med et cat7 kabel, switch til klient med et cat5e kabel, hvor er det sidste cat5e kabel?
Avatar billede xmas Nybegynder
15. juni 2008 - 10:01 #12
Super...

Det er den faste installation (fra patchpanel til vægudtag) der er C7. Fra patchpanel til switch og fra vægudtag til klient er der brugt 0,5m. C5e patch kabel. Fra switch til server er der brugt 2,0m. C5e patchkabel, men på en gigabit port og til et gigabit netkort.

Jeg skal have gransket lidt i hvad der går galt med hastigheden - det er ikke særlig betrygende at det er så langsomt.

Mvh. Thomas Hansen
Avatar billede xmas Nybegynder
16. juni 2008 - 10:10 #13
Jeg har kørt spyboot på både server og klient, og fjernet få spywares.
På både server og klient er der et netværksforbrug på 0% og et CPU forbrug på max. 5%
Ved overførelse af en fil fra server til klient udnyttes netværket kun ca. 20% på klienten og 2% på serveren (svarer til forholdet 100Mbit/s og 1Gbit/s). Oplysning fra Windows Jobliste > Netværk

Jeg har prøvet at downloade en fil fra Internettet på 9,62MB, hvilket tager ca. 74 sek. Jeg har testet Internet hastigheden med TDC's hastigheds test, som lander på ca. 1Mbit/s - her passer penegene (9,62*8/74=1,04).

Hvis jeg flytter den samme fil (9,62MB) fra serveren til klienten, tager det ca. 4,5-5 sek., hvilket giver den samme langsomme hastighed, som da jeg flyttede mappen på 85,3MB - kun 15-17Mbit/s

Hastigheden er den samme fra alle klienter, så problemet må jo ligge på serveren...?
Kan det have noget med netværksopsætningen at gøre (routeren) ??
Serveren er mindre end 1 år gammel, og udstyret med gigabit netkort, som er forbundet til en gigabit port på vores switch.
Under egenskaber for LAN forbindelse på serveren vises at hastigheden er 1Gbit/s

Mvh. Thomas Hansen
Avatar billede xmas Nybegynder
23. juni 2008 - 07:09 #14
Hej

Er der kommentar til mit seneste indlæg ??

MVH. Thomas Hansen
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
23. juni 2008 - 16:16 #15
øhhhhhhhhh, den havde jeg svaret på men nogen gange snyder den mig og smider svaret væk.
det er ikke altid jeg opdager det, og det gjorde jeg så ikke denne gang, sorry

jeg kunne godt tænke mig at du prøvede at flytte en fil mellem to klienter og se om problemet så er væk

forholdet 20:2 er rigtigt borset fra at den jo burde hedde 100:10

hvad er det for en switch, er det en managed så du kan gå ind og stille på den eller er det en unmanaged der bare passer sig selv

netværksopsætningen burde vel være iorden, den skal ligne noget i den her retning:
ipadresse 10.0.0.x subnet 255.255.255.0
gateway er routerens ip (10.0.0.1 ?? )

sådan skal det se ud på alle maskinerne

hvad med firewall, hvis der er firewall på server/klient, så prøv at disable den og kør en test

det er også set før at en antivirus kan få netværket til at køre langsomt (har pt lignenede problemer med et netværk hvor de bruger f-secure)
Avatar billede poul_ Nybegynder
17. september 2008 - 12:06 #16
Den nemmeste måde, at dele store filer på nette er, at bruge GMSystem prøv det på http://www.gozzi.dk/Produkter.html
Systemet er bygget som windows, og man kan realtime se de filer man deler.
Avatar billede xmas Nybegynder
17. september 2008 - 19:54 #17
cool_m_f > ligger du et svar, så jeg kan give point ??
Avatar billede xmas Nybegynder
18. november 2008 - 09:13 #18
cool_m_f > fejlen er fundet - det er vores Dell switch. 100mbit portene er ca. 4 gange hurtigere end gigabit portene - det er sgu' flot af Dell :-(

Ligger du et svar, så du kan få point for din indsats ?

Mvh. Thomas Hansen
Avatar billede poul_ Nybegynder
14. februar 2009 - 09:38 #19
Hvis du vil flytte store filer, kan du bare bruge GMS, som er et online media system. Der kan du også konvertere dine filer fra avi til flv eller mpeg. Opret dig selv på www.gozzi.dk eller skriv til Giovanni@Gozzi.dk
systemet finder du på www.gozzi.dk/folketsavis