Avatar billede Rasmus Lund Nybegynder
12. juni 2008 - 13:54 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

sammenligning af tabeller

Jeg har otte tabeller.
En master, som de andre skal kørers op i mod.

Jeg vil undersøge hvilke emner der findes i i min master, som ikke findes i nogen af de andre tabeller.

Jeg har lavet følgende forespørgelse: InStr (;  Left («strengudtryk»; 4)  ;  Left («strengudtryk»; 4) )
med "0" som kriterie får jeg forskellene i de to tabeller.
Jeg kunne selvfølge gemme resultatet, og lave samme forsørgelse, blot imod end ny tabel. Men jeg tænker, at der en hurtigere og smartere metode...
Det skal siges at tabellerne ikke er helt ens, dog med mange ligheder.
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
12. juni 2008 - 14:07 #1
Det skulle snildt kunne laves som SQLsætning. Prøv at fortæl hvilke felter du har i din master og dine andre tabeller.

Det er noget i stil med

SELECT emneID,Emne FROM tblMaster WHERE emneID NOT IN (SELECT emneID FROM tblTabel2)
Avatar billede Rasmus Lund Nybegynder
12. juni 2008 - 14:28 #2
ingen af tabellerne er ens... Så det er mange felter. Skal jeg liste alle?
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
12. juni 2008 - 14:48 #3
Hvis der ikke er fællestræk i tabellerne hvad er det så for nogle emner du vil sammenligne på tværs af tabellerne? Jeg forstår ikke hvad der menes med "emne"?
Kan du nævne de vigtigste felter i din master-tabel (ID,emnefelt) og det samme for en af de andre tabeller?
Avatar billede Rasmus Lund Nybegynder
12. juni 2008 - 15:12 #4
hehe.. jeg kan godt se det kan være lidt forvirrende.
Når jeg skriver "Emne" er det en person (en mulig kunde)
Jeg har 7 lister over folk vi har været i kontakt med tidligere i andre sammenhænge, dem vil jeg ikke kontakte igen. dvs.
min master (der er et udtræk fra KOB, og skal fungere som bruttoliste) skal renses for disse tidligere kontaktede personer, sådan jeg har en liste af "Emner/Personer" som vi ikke har været i kontakt med tidligere.

De 7 lister af tidligere kunder, er ikke truktureret ens, og min master, der er et udtræk fra KOB'en har ligeledes ein egen struktur.

Jeg havde tænkt mig manuelt at mappe celler som f.eks. postnr. sammen. (med "relations" i access.)

Eksempel: celler for sammenligning:
Master: navn
Anden: firma
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
12. juni 2008 - 17:39 #5
Altså selv om det felt hvor firmanavnet er i de forskellige tabeller skulle der være mulighed for at bruge noget af det nævnte.

F.eks.

tblMaster (ID,navn,adresse)
tbl2 (ID,firma,adresse)

hvor der er samme indhold i felterne Navn og Firma i de to tabeller (altså firmanavnet).

SELECT navn, adresse FROM tblKOB WHERE navn NOT IN (SELECT firma FROM tbl2)

Se her: http://peecee.dk/upload/view/118686

Det kan godt være du ikke kommer uden om noget manuelt arbejde med sammenligning, hvis dataene ikke er godt oprensede dvs. fejl i data, ujævn indtastning. osv.

Hvordan skal man f.eks afgøre om poster er det sammen hvis der er forskelle i indtastningen.

Er "Brødrene Hansen" f.eks. det samme som "Brdr. Hansen"
eller "Gammel Holtevej" = "Gl. Holte vej" ?
Det er det med renheden af data, der kan blive et problem.
Avatar billede Rasmus Lund Nybegynder
13. juni 2008 - 00:17 #6
tak for hjælpen.
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
13. juni 2008 - 09:32 #7
Tak for det, held og lykke med det.