Avatar billede cybershah Nybegynder
12. juni 2008 - 13:33 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Partionering af HD med Vista til Linux

Hej

Jeg har lige købt mig en ny workstation. Fujitsu siemens med en HD på 160gb
Den er fabrikspartitioneret til 2x80 gb hhv. SYSTEM og DATA. På system er der installeret
Vista.
Da jeg ikke har brug for Vista men vil heller ikke slette den helt, vil jeg gerne dele
HD'en i 3x60gb med hhv. nuværende vista, linux redhat (eller suse) og xp.

Jeg har forsøgt at "shrinke" system partitionen, men jeg får ikke så meget ledig plads at
tage af. Havde selv tænkt på at slette disken helt og så vha. en Partition Magic boot disk
dele min HD i 3 og så tage hvert OS en efter en.

Hvad er den smarteste måde at gøre det på?!

Et godt link med redhat eller suse installation download er mere en velkommen.

Jeg giver 150 for den her...
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2008 - 14:01 #1
Det gøres let og elegant med "gparted" www.helgec.dk/gparted.html  se guide www.helgec.dk/livecd.html download www.helgec.dk/insert.iso
Avatar billede cybershah Nybegynder
12. juni 2008 - 21:39 #2
hmm den her løsning vil indebærer at jeg installerer INSERT på den anden partion. det er jo ikke det jeg havde tænkt mig..
Avatar billede cybershah Nybegynder
12. juni 2008 - 21:39 #3
og jeg kender slet ik til INSERT.. jeg har skrevet redhat eller suse...
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2008 - 22:36 #4
Du kunne jo vælge at læse de link du har fået, hvem taler om installation?? det fremgår forhåbentligt tydeligt at det er en Live-cd jeg linker til
Ellers kan du jo blot installere SuSe og så vælge partitions størrelse under install
Avatar billede cybershah Nybegynder
13. juni 2008 - 13:38 #5
jeg så godt det var en live cd, men det var netop for at både installere linux og så samtidig partitionere hd'en. har SuSe også gparted?
og kan jeg evt. vha geparted slette disken helt og så dele den i 3 partioner??
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2008 - 14:54 #6
Prøv nu at boote op på din SuSe-skive så vil du opdage at installationen tilbyder at "shrinke" din Windows partition til en passende størrelse
Avatar billede cybershah Nybegynder
13. juni 2008 - 16:31 #7
ok. er ved at hente SuSe og med min 1 mbit forbindelse har jeg den en gang i aften... indtil videre mange tak for din hjælp. og sådan som det ser ud, er det nok dig der vinder de 150 ;-)
Avatar billede cybershah Nybegynder
02. august 2008 - 01:36 #8
Hej igen. Det lykkedes mig ikke at shrinke/partionere mit drev under SuSe installationen og installerede alene SuSe på maskinen.
Jeg prøvede så at følge din guide omkring INSERT live cd. Har dog ikke rodet med det siden og nu hvor jeg har prøvet at boote min computer med INSERT cd'en får jeg følgende:

Can't find INSERT filesystem, sorry.
Dropping you to a (very limited) shell.
Press reset button to quit.

Herefter kan jeg slet ikke taste noget som helst ind. Jeg har forsøgt med F2 tasten under opstart og så insert no og insert failsafe men ingen af delene har hjulpet.
Jeg har set et lignende problem i http://www.eksperten.dk/spm/828288 hvor bootit er løsningen. Men i mit tilfælde kan jeg ikke se hvorfor bootit skulle være behjælpelig.

Har du en ide om hvorfor jeg ikke kan komme videre med INSERT Live CD'en?!
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2008 - 07:23 #9
"Hej igen. Det lykkedes mig ikke at shrinke/partionere mit drev under SuSe installationen og installerede alene SuSe på maskinen"
Hvis du har installeret SuSe og du forsat har Vista så er partitionen vel blevet shrinket. eller???
Avatar billede cybershah Nybegynder
02. august 2008 - 08:57 #10
det er nok mig som ikke har forklaret mig godt nok, sorry :-)

nej min SuSe installation slettede alt det der lå på disken. Det er for så vidt også godt nok, da jeg meget heller ville have haft XP installeret.

Lige nu er der altså kun SuSe og for at dedikere en ny partition til XP er jeg nødt til at resize en af de eksisterende partitioner - dette er jeg så nødt til at gøre via den Live CD du har henvist til.
Avatar billede cybershah Nybegynder
20. april 2009 - 14:02 #11
ingen svar fra nogen...