Avatar billede o-zone Nybegynder
12. juni 2008 - 10:31 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

ASP mail header bliver vist men ikke fortolket

Hej med jer...

Jeg har et asp program som sender mails ud ved hjælp af SMTPsvg.Mailer. Det er ren text/plain, og det fungerer tilsyneladende fejlfrit på en del mailklienter - men der er et par klienter som af en eller anden grund ikke fortolker headeren, men bare viser den i rå tekst i stedet.

Jeg har lagt et screendump her fra en Outlook 2003 (11.8206.8202) SP3: http://zzetech.com/emailMedHeader.png

Som I kan se bliver headeren bare behandlet som om de var en del af emailens body.

Jeg har ikke mulighed for at ændre i opsætningen af email klienten, og den viser da også alle mulige andre mails helt korrekt, så det bør kunne lade sig gøre uden at pille ved klienten.

Andre klienter viser som sagt mailen helt korrekt (med QP decoding og alt)

Her er min kode:
---8<----------
Function sendMail(email, subject, bodyPlain)
    Set Mailer     = CreateObject("SMTPsvg.Mailer")
    Mailer.RemoteHost     = "sendmail.sever.dk"
    Mailer.FromName        = "MitNavn"
    Mailer.FromAddress    = "min@email.dk"
    Mailer.CharSet         = 2
    Mailer.CustomCharSet = "ISO-8859-1"
    Mailer.Encoding     = 2
    Mailer.CustomCharSet = "utf8" '"iso-8859-1"
    Mailer.AddExtraHeader "X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.00.2919.6600"
    Mailer.AddRecipient      "",email
    Mailer.Subject        = subject

    'Text Only mails
    Mailer.ContentType    = "text/plain"
    Mailer.BodyText        = bodyPlain

    If Mailer.SendMail Then
        sendMail = true
    Else
        sendMail = false
    End If

    set Mailer = nothing
End Function
---8<----------

Jeg håber at nogen af jer ved hvad der går galt, for jeg er selv ved at løbe lidt tør for ideer :-(

/o-zone
Avatar billede fennec Nybegynder
12. juni 2008 - 10:42 #1
Må man spørge hvorfor du har den header på, når du bare sender normal takst?

Den er normal ikke nødvendig...
Avatar billede o-zone Nybegynder
12. juni 2008 - 11:27 #2
Jeg har headeren på fordi jeg startede med at sende multipart meddelelser (og det mener jeg stadig principielt burde kunne lade sig gøre). Det virkede ikke, så jeg har barberet html delen fra.

Jeg kan godt prøve at fjerne headeren, men det er vigtigt for mig at danske (og andre specielle) karakterer bliver vist korrekt, så jeg går ud fra at jeg skal beholde QP encodingen?

Nu prøver jeg det uden headeren, men jeg vil da være irriteret, hvis det viser sig at jeg ikke kan sende en header med, uden at den bliver tolket som en del af body?? :-/
Avatar billede o-zone Nybegynder
12. juni 2008 - 12:02 #3
Nu har jeg prøvet at fjerne alt hvad der havde med header at gøre, men det har IKKE ændret spor ved fejlen :-(

Emailen er sendt afsted med RemoteHost, FromName, FromAddress, AddRecipient, Subject og BodyText som de eneste satte værdier. Og alligevel dukker den ¤%!#!! header op i bodyen op mailen.

Men stadig kun i de to mailklienter vi hele tiden har haft problemer med :-(

Kan RemoteHost eller SMTPsvg.Mailer måske være sat forkert op, så de bruger en forkert headerangivelse eller sådan noget?

Problemet er i hvert fald fortsat uændret! :(
Avatar billede o-zone Nybegynder
07. august 2008 - 15:52 #4
Jeg har fundet ud af at problemet lå et helt andet sted. Den SMTP server jeg brugte var tilsyneladende sat forkert op. Jeg prøvede (efter talrige timers tænderskærrende trøstesløse forsøg på at finde fejlen i min kode) at sende via en anden SMTP server, og så gik alt smooth igennem i første hug!! >:-7

Jeg burde selvfølgelig have blevet mistænksom allerede dér hvor jeg begynder at lede efter fejl i MIN kode ;-P~

Anyway - jeg lukker spørgsmålet i.