Avatar billede xenoxsis Nybegynder
10. juni 2008 - 15:40 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Connect til database

Hej alle,

Jeg er lige begyndt på C# og er igang med at lege med windows forms. Og jeg undrer mig om det er muligt at connecte til en database på en webserver (og hvilken database dette kunne være?) - Sådan at folk der så kommer ind på en hjemmeside kan se de nye informationer der? Altså kan jeg skrive ting ind i et windows program så det vises på en hjemmeside.

Hvis man kan dette, kan i så hjælpe mig med nogle henvisninger til steder hvor jeg kan læse om connection til webservere på denne måde.

Mange tak.
Avatar billede Syska Mester
10. juni 2008 - 15:44 #1
google "asp.net webservices", der er sikkert flere muligheder, men det kommer an på om du har ekstern adgang til din database ... så er det jo bare at forbinde direkte.

http://oreilly.com/catalog/prognetws/chapter/ch02.html
Avatar billede xenoxsis Nybegynder
10. juni 2008 - 16:04 #2
Altså jeg er som sagt lige gået i gang. Hvad mener du med ekstern adgang til min database?

Hvad kræver det af mit webhotel at kode i ASP.net?
Avatar billede Syska Mester
10. juni 2008 - 16:19 #3
At de tilbyder asp.net ... ligesom de andre sprog ... php, ruby, perl, python, etc. og hvad folk nu ellers kan finde på at bruge ...
Avatar billede xenoxsis Nybegynder
10. juni 2008 - 16:38 #4
Okay og det skal være ASP.net? Og ikke bare ASP? (Jeg har One.com)

Men altså bruger jeg så ASP.net webservices i mit C# windows program til at gå kontakt til webdatabasen?
Avatar billede Syska Mester
10. juni 2008 - 16:59 #5
Kan du ...

Men virker mere som om du bare skal prøve at lege med alle de muligheder der er ... jeg ville nok synes det var en lige stor nok mundfuld at gå igang med hvis du lige er startet på C# og hele .NET verdenen ...

Men læs om webservices og hvad det præcis er ...

Jeg ved at det samme spm har været oppe at vende før her på eksperten, så måske du også kan finde det ...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
10. juni 2008 - 18:57 #6
Hvis du har adgang til enten en MySQL eller MSSQL datbase, kan dit C# snakke direkte med databasen, da disse databaser kører i "servere", imodsætning til Access som sådan set bare er en fil..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
10. juni 2008 - 18:59 #7
Du kan finde den/de rette connection strings her:

http://connectionstrings.com/
Avatar billede thesurfer Nybegynder
10. juni 2008 - 19:28 #8
PS:

Hvis du kun kan ASP og C#, og ikke har adgang til ASP.NET eller bruger Access, kan det stadigvæk lade sig gøre.

Det er lidt mere besværligt, da ASP så skal være mellemmand, mellem C# og databasen.

Eksempel.

admin.asp?vis=oversigt

Filen admin.asp kunne så afvikle den nødvendige SQL sætning, og udskrive resultatet, som så aflæses af C# programmet.

Det skal lige siges, at hvis du har tænkt dig at bruge ASP som mellemmand, skal du huske at tænke på sikkerhed. Her mener jeg at du også skal sende brugernavn og/eller kodeord, så man ikke bare kan skrive "admin.asp?vis=oversigt" og se alle dine data.. det skal naturligvis kun være dig, der kender til systemet og brugernavn/kodeord..

Der er flere måder at gøre det på, med ASP som mellemmand..
Avatar billede lasserasch Juniormester
10. juni 2008 - 21:54 #9
Bare lige en kommentar ind fra sidelinjen her fra mig :

Jeg har også one.com og helt rigtigt så kan man IKKE udvikle asp.net og køre på webhotellet hos dem.

Omkring det med winforms og web, så er det selvfølgelig muligt.

I dit windows program skal du kigge nærmere her : "System.Data.Sql.SqlClient" hvis det er en MS SQL Database du vil bruge.

Det er her du finde metoderne til at snakke med en DB. Når du skal læse noget bruger du f.eks. en SqlDataReader.

Det er lige meget om det er windows forms eller asp.net. Begge dele er jo C# i codebehind delen, og bruger derfor samme måder at læse data på.

Tilføj mig evt. på msn, så kan jeg guide dig lidt igennem de første steps, så du kan komme lidt hurtigere igang :-) "lasserasch@hotmail.com".

/Lasse
Avatar billede moykal Nybegynder
12. juni 2008 - 20:43 #10
Men som begynder-eksempel, er det da vel lettere, om han kan få direkte adgang til basen, altså om web-hotellet tillader dette. Gør Surftown. Det er naturligvis lidt med... hmmm... man skal nok lige sikre sig at connection-string ikke lige er til at rip'e ud af assembly. Enklest, men naturligvis fragile - dog det der lyder fornuftigst for starters. Du skal naturligvis overveje det - helt generelt. Personfølsomme data er jo ... følsommme.

Nå - det ser ikke ud til at one.com tilbyder det. Jeg ville generelt bruge et web-hotel, der tilbyder ASP.Net og evt. ekstern databaseadgang (blot til en start - når du runder 100k samtidige brugere skal du nok overveje at lave det mere skalerbart :-))... men med ASP.Net er kommer du til at bruge samme sprog som til din Form app, og web-services (altså alm. asmx'ere) skulle du kunne komme igang med uden at det gør for ondt. Prøv Surftown - de er ikke så dyre, og det har fungeret for mig i flere år.... de kører dog kun .Net 2.0, så det skal du naturligvis tage stilling til.
Avatar billede xenoxsis Nybegynder
02. juli 2008 - 02:26 #11
Jeg siger mange tak for jeres gode inputs :) Jeg bliver vidst nødt til at sætte mig mere ind i C#, .net og ASP før jeg begynder på noget af det. Men i skal alligevel have tak for svarene...

Lukket