Avatar billede swaq Nybegynder
10. juni 2008 - 15:38 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Macro el. lign. der finder felt i kalender = dags dato

Hej eksperter,

Jeg er i færd med at lave et regneark, som blandt andet indeholder et lille kalender/ugeoversigt-ark.

Jeg har et hovedark, som består af en tabel der laver en række beregninger alt efter hvad der indtastes i en række felter. Jeg har behov for en knap der kan tage resultatet af disse beregninger og smide det ind i kalenderarket under den uge/dato der passer til dags dato.

Hvis jeg eksempelvis åbner regnearket en gang om måneden og foretager justeringer som så ændre resultatet. Ja, så ville det være rart med en semi-automatisk funktion der læser resultatet ind i kalenderen. På den måde gemmer jeg historikken bag hovedarket.

Er der i øvrigt en anden smart måde at bevare historik på - det skal være så enkelt for brugeren som muligt - derfor ideen om at lave en 'opdater kalender' knap el. lign.
Avatar billede supertekst Ekspert
10. juni 2008 - 15:42 #1
Hvormange data skal gemmes som historik?
Avatar billede swaq Nybegynder
10. juni 2008 - 16:15 #2
Jeg forestiller mig at der skal gemmes et tal for hver uge. Dvs. hvis jeg ændre på resultatet om mandagen og trykker 'opdater kalender' smides det ind under det ugenummer som passer. Hvis jeg så laver endnu en opdatering samme uge, overskriver jeg blot mandagens resultat. I sidste ende vil jeg have en ugebaseret historik.

Jeg har fundet et par scripts som næsten løser problemet.

Det jeg har besvær med er dette script:

Sub HighlightToday()
    Dim sMonth As String
    Dim iRow As Integer, iCol As Integer

    sMonth = Format(Date, "mmm")
    iRow = Columns(1).Find(sMonth).Row
    iCol = WeekDay((Date + 1) - (Day(Date))) + Day(Date)

    Range(Cells(iRow, iCol), Cells(iRow, iCol).Offset(4)).Select
End Sub

I stedet for at highlight'e fire dage i en kalender med dage som kolonner og måneder som rækker, så skal den i stedet finde ugetallet i en række.

Jeg har allerede et script der kan fortælle mig uge-nummeret. Jeg skal derfor bruge et script som kan finde ugenummeret i kolonne 'A' og indsætte værdien ud for denne uge i kolonne 'B'. Værdien finder jeg i et andet ark, men for at gøre det enkelt her; antag at værdien står i celle C1.
Avatar billede swaq Nybegynder
10. juni 2008 - 16:22 #3
Fandt selv en løsning:

Sub Button1_Click()
    Dim Month As String
    Dim Value As Integer

    Month = Cells(1, 1)
    Value = Cells(2, 1)

    iRow = Columns(1).Find(Month).Row
    Range(Cells(iRow, 1).Offset(0, 1), Cells(iRow, 1).Offset(0, 1)) = Value
End Sub