Avatar billede nisbeth Nybegynder
10. juni 2008 - 09:50 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Laaangsom zoom

Hej Eksperter

Jeg kunne rigtig godt bruge lidt hjælp. Jeg sidder med en flash film hvor billederne skal zoome laaangsomt lidt a la http://www.ramboll.dk/ - mit problem er at det hakker helt vildt. Jeg har sat min FR til 30 som jeg har læst mig frem til er anbefalet
Avatar billede andersbro Nybegynder
10. juni 2008 - 11:17 #1
Under billedets properties i biblioteket skal du sætte smooth til true.
Hvis du loader billederne eksternt, skal du konvertere dem til bitmap, (attachbitmap funktionen) og sætte pixelsnapping til "never".
Og brug i øvrigt kode til at lave tweens, ikke din timeline.
Avatar billede maqhem Nybegynder
10. juni 2008 - 11:27 #2
Hvis dine billeder er gigantiske, kan det godt gøre noget - uanset om du i Flash har skaleret dem ned. Du burde åbne et billedredigeringsprogram og nedskalere de billeder, du skal bruge, til kun at række få pixels ud over Flash' "kant" (der hvor din screen stopper), gemme dem og hente dem ind i stedet for. Desuden kan det være noget af et arbejde, hvis din billedkvalitet er utroligt høj. I Photoshop CS3 kan man i hvert fald sætte en billedkvalitet på jp(e)g-billeder fra 1 til 12. Når billedet har kvaliteten 1 ligner det ikke noget, nogen kan bruge til noget. Et sted mellem 6 - 9 plejer jeg at bruge. Her er et eksempel med et af mine egne billeder:

Dimensioner: 3072 x 2304
Kvalitet 12: 3,3 M (100 %)
Kvalitet 9: 1,0 M (30 %)
Kvalitet 6: 512,7 K (15 %)
Kvalitet 3: 291,8 K (9 %)
Kvalitet 1: 205,7 K (6 %)

Jeg håber, forskellen er tydelig nok ;)

Det er i hvert fald sådan noget, Flash ikke kan lide - så gør billedet så småt, du overhovedet kan, og hiv kvaliteten så langt ned, du kan tåle det. Men du har også recuderet rigtigt meget allerede omkring 9 - 10 stykker.

Hvis det stadig hakker, eller du allerede har sørget for små billeder af middelkvalitet, så kan det have noget at gøre med, hvis du har andet på scenen, der er aktivt samtidig. Movieclips, der spiller; billeder, der bliver loadet; objekter, der flytter sig etc.

Hvis du heller ikke kan forbedre dette punkt overhovedet, så prøv at sætte en loader ind i din film helt i starten. Jeg har ikke haft erfaringer med, at filmen så hakker meget mindre, men det må alligevel gøre noget, fordi computeren bliver forberedt på, hvad der bliver vist i filmen.

Der kan også blive et problem, hvis nu din film er rigtigt, rigtigt lang med masser af mere eller mindre tunge billeder. Det kan Flash heller ikke lide. Eller hvis du på "sidelinjen" af scenen har andre billeder eller objekter, så slet dem! Hvis det stadig hakker helt vildt, må jeg kon kunne konkludere, at din swf-fil har dimensioner af ualmindelig stor størrelse.

Hvis din swf-fil imidlertid ikke er meget større end den på hjemmesiden, du sendte, så smid filen op her, så vi kan se på det.
Avatar billede nisbeth Nybegynder
10. juni 2008 - 11:36 #3
Mine billeder er ikke usædvanlig store ca 25KB stk. Det eneste der er i min flash er de billeder der skal animeres. Altså ikke andre MC der trækker i swf'en såher er 100 kr spørgsmålet så hvordan laver jeg tweens via kode ?
Avatar billede andersbro Nybegynder
10. juni 2008 - 11:41 #4
Flash har indbygget tween funktioner, men jeg vil klart anbefale at bruge Tweener, der er et "plugin"
http://code.google.com/p/tweener/

AS2:
Tweener.addTween(myMovie, {_x:10, _y:10, time:1, transition:"linear"});
Avatar billede maqhem Nybegynder
10. juni 2008 - 11:46 #5
Eller i AS3 kan du bare bruge klassen Tween. Søg i hjælpen, den er meget, meget nem at bruge, og der er givet så rigeligt med eksempler.
Avatar billede nisbeth Nybegynder
10. juni 2008 - 11:51 #6
OK det lyder lidt som det jeg har rodet med - men jeg må indrømme at jeg kommer lidt til kort her. Jeg har hentet filen tweener_1_31_70_as2 fra det link du gav mig - men hvordan kommer jeg videre herfra ? Håber du er OK med at guide mig lidt
Avatar billede andersbro Nybegynder
10. juni 2008 - 12:27 #7
Prøv først at kigge i dokumentationen for Tweener, det er faktisk ret godt forklaret, hvordan man bruger det ( bedre end jeg lige kan gøre det).
http://hosted.zeh.com.br/tweener/docs/en-us/

Start med at lave en simpel .fla-fil med ét element og lav et tween på det.
Du skal importere tweener-klassen, som der står i dokumentationen,
Avatar billede nisbeth Nybegynder
10. juni 2008 - 13:02 #8
Det er helt kanon ! Det eneste jeg mangler nu er bare at finde ud af hvodan man skalerer et billede op eller ned
Avatar billede andersbro Nybegynder
10. juni 2008 - 13:17 #9
mc._xscale
mc._yscale
Avatar billede andersbro Nybegynder
10. juni 2008 - 13:17 #10
Du kan selvfølgelig også tweene _xscale og _yscale
Avatar billede nisbeth Nybegynder
10. juni 2008 - 13:26 #11
Den her jeg prøvet men det hakker sgu ret meget.

Jeg er kommet langt på din hjælp tak for det skriv et svar så giver jeg points
Avatar billede andersbro Nybegynder
10. juni 2008 - 13:29 #12
OK, tak :-)
Husk det med smooth for billederne, det gør en stor forskel...
Avatar billede nisbeth Nybegynder
10. juni 2008 - 13:39 #13
tak for hjælpen
Avatar billede jmc Nybegynder
10. juni 2008 - 16:17 #14
Har du noget zoom på den tveener?
Avatar billede nisbeth Nybegynder
11. juni 2008 - 08:12 #15
Jeg har skrevet flg kode

stop();
import caurina.transitions.Tweener;
Tweener.addTween(FirstImg, {_xscale:90, _yscale:90, time:100, onComplete:function(play) { this._visible = false; }});

Pt. bøvler jeg med funktionen OnComplete da jeg gerne vil have den til at springe frem til næste frame hvor der ligger et nyt billede der også skal zoome
Avatar billede maqhem Nybegynder
11. juni 2008 - 10:44 #16
Fjern "play" mellem paranteserne.
Avatar billede maqhem Nybegynder
11. juni 2008 - 10:45 #17
... Og sæt play() ind mellem { og } sammen med this._visible = false.