Avatar billede wolstrup Nybegynder
09. juni 2008 - 08:12 Der er 4 kommentarer

Tjek på checkboxe

Hvis jeg har 4 checkboxe, hvordan laver jeg så en funktion som ved tryk på en knap tjekker alle boxe, hvis der ikke er tjekket nogle i forvejen.

Er en eller flere bokse tjekket af i forvejen skal der intet ske.

På forhånd tak.
Avatar billede w13 Novice
09. juni 2008 - 10:57 #1
Hvad mener du med "tjekket nogle i forvejen"? Og hvad skal der ske?

Du tjekker sådan her:

<button onclick="CheckCheckboxes()">Check Checkbokse</button>

<script type="text/javascript">
function CheckCheckboxes(){
    var a=["id1","id2","id3","id4"];
    var iCount=0;
    for(var i=0;i<a.length;i++){
        if(document.getElementById(a[i]).getAttribute("checked"))iCount++
    }
    if(iCount==0)alert("Der er ikke checket nogle checkbokse!")
}
</script>

Så skal du definere id'erne på checkboksene her:

    var a=["id1","id2","id3","id4"];
Avatar billede roenving Novice
09. juni 2008 - 13:37 #2
Er det de eneste checkboxe ?-)

Så måske:

<form action=" ... " method="post">
<button onclick="CheckCheckboxes(this.form);return false;">Check Checkbokse</button><br>
<input type="checkbox"><br>

<input type="submit">
</form>

<script type="text/javascript">
function CheckCheckboxes(f){
    var chckd = false,inps = f.getElementsByTagName("input");
    for(var i=0,im=inps.length;im>i;i++){
        chckd = chckd || inps[i].type == "checkbox" && inps[i].checked;
    }
    if(!chckd)
      for(var i=0,im=inps.length;im>i;i++){
        inps[i].checked = true;
      }
</script>

>>w13

-- bemærk at jeg læser og sætter attributten med html3.2/4.0 trans DOM, da xhtml-DOM alligvel bør returnere den indstilling, dokumentet havde ved indlæsningen !-)
Avatar billede w13 Novice
09. juni 2008 - 13:48 #3
Nu forstår jeg, hvad spørgeren ville. =) Ja, okay, så gør min kode ikke helt det rigtige.

Hvis det ikke er alle checkbokse, det drejer sig om, kan Roenvings kode også ændres til:

<form action=" ... " method="post">
<button onclick="CheckCheckboxes(this.form);return false;">Check Checkbokse</button><br>
<input type="checkbox"><br>

<input type="submit">
</form>

<script type="text/javascript">
function CheckCheckboxes(f){
    var chckd = false,inps = ["id1","id2","id3"];
    for(var i=0,im=inps.length;im>i;i++){
        chckd = chckd || inps[i].type == "checkbox" && inps[i].checked;
    }
    if(!chckd)
      for(var i=0,im=inps.length;im>i;i++){
        inps[i].checked = true;
      }
</script>

På den måde vil du, ligesom i mit svar, kunne vælge checkboksene ud fra id.
Avatar billede roenving Novice
09. juni 2008 - 14:08 #4
-- der var du nok noget for kortfattet, først og fremmst skal de aktuelle checkboxe have et id:

<input id="id3" type="checkbox"><br>

-- dernæst skal referencen til elementerne være i orden:

        chckd = chckd || document.getElementById(inps[i]).type == "checkbox" && document.getElementById(inps[i]).checked;

-- og

document.getElementById(inps[i]).checked = true;