Avatar billede pagh80 Nybegynder
05. juni 2008 - 15:23 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Find punkt på en linie i 3D

Hej jeg leder efter en formel som kan finde et punkt på en linie i et 3D space(x,y,z koordinater)

Jeg kender startpunktet(punkt a) for linien og slutpunktet(punkt b), samt længden(10 cm) af linien.
Det jeg godt kunne tænke mig var at finde koordinaterne for et punkt der ligger på linien.

F.eks. Et punkt der er 2 cm fra punkt a men som ligger på linien.
Hvordan finder jeg dette? :)
Avatar billede frand Nybegynder
05. juni 2008 - 16:01 #1
Hvis du finder en vektor for linien, v = (b.x-a.x, b.y-a.y, b.z-a.z)
og normaliserer denne, du ved den er 10 lang, så kan du gange din afstand ind, og lægge vektoren til start-koordinatet.
Avatar billede sprox Nybegynder
07. juni 2008 - 16:43 #2
v = (b.x-a.x, b.y-a.y, b.z-a.z)
r = normaliseret v

x = a.x + 2*r.x
y = a.y + 2*r.y
z = a.z + 2*r.z
Avatar billede pagh80 Nybegynder
25. oktober 2010 - 15:11 #3
Kan ikke give nogle af jer point da i ikke har oprettet jeres kommentarer som svar så lukker den her.