Avatar billede champman2000 Nybegynder
20. juni 2001 - 23:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

PHP - mySQL

Hmmm... den her bliver svær at forklare.

Forestil jer man skriver:

************
$res = mysql_query(\"SELECT * FROM test\");
while($row = mysql_fetch_array($res)) {
echo \"Dato: \";
echo $row[\"dato\"];
}
************

Og at det giver følgende resultat:

************
Dato: 30. juni
Dato: 28. juni
Dato: 13. juni
************

Under disse datoer skal jeg så have noget data --> afhængigt af hvad der er sket på siden. Der skal eksempelvis stå:

************
Dato: 30. juni
- nyt design
- købt en abe
Dato: 28. juni
- ny nyhed
Dato: 13. juni
- 5 nye æbler
- hej med dig
- 3 køer
************

Så på en eller anden måde indenholder de de forskellige datoer yderligere data, som man kan indlægge efterhånden alt efter hvilken dato man skriver.

Altså jeg skal have en løsning eller bare \"instrumenterne\" så man kan tilføje yderligere data til de forskellige datoer, samt en løsning til at visse det på siden.

Fatter i overhovedet hvad jeg har skrevet?
Avatar billede otis Nybegynder
20. juni 2001 - 23:54 #1
mysql_query(\"SELECT * FROM events where dato=\'$dato\'\"); eller hva ?
Avatar billede zola Novice
20. juni 2001 - 23:55 #2
hvornår bliver -nyt design og købt en abe skrevet i databasen,
Det vel bare nogle variabler der skal tildeles nogle værdier i en formularboks som har forbindelse til databasen ?
Avatar billede zeusmedia Nybegynder
21. juni 2001 - 01:23 #3
Har du ikke andre felter i din database end lige \"dato\"?

Du skal lave flere felter (fields - går ud fra at du har phpmyadmin?) eller bare ét og kalde det \"data\" eller hvad du nu ønsker. Du kan så indtaste de ekstra informationer, der skal være til hver dato.

For at kalde dine data ud skal dit script se således ud:

--
$res = mysql_query(\"SELECT * FROM test\");
while($row = mysql_fetch_array($res)) {
echo \"Dato: \";
echo \"$row[\"dato\"] <br>\";
echo $row[\"data\"];
}
--

I dit script, hvor du vil indsætte dine data, skal du bruge følgende query:

mysql_query(\"INSERT INTO test VALUES(\'$dato\',\'$data\')\");

Dato kan du fastsætte til det tidspunkt, hvor du tilføjer noget:

$dato = date(\"d/m-Y\"); // output: 21/6-2001

Jeg håber det var noget a la det du søgte! :)

//zeusmedia
Avatar billede webhamster Nybegynder
21. juni 2001 - 14:41 #4
if($dato == \"et tal\") { echo \"Nyt design\"; }
Avatar billede champman2000 Nybegynder
21. juni 2001 - 20:15 #5
zeusmedia>> Du har fat noget rigtigt der, men sagen er at f.eks. \"data\" skal kunne opdateres.

Hvis jeg nu den 12. juni ligger \"Hej\" ind, er resultatet følgende:

**********

Dato: 12. juni
- hej

**********

Denne skal kunne \"opdateres\" så der kan ligges yderligere data ind. Nu vil jeg også have hej ind ved samme dato. Hvis jeg blot igen bruger \"INSERT INTO test VALUES(\'$dato\',\'$data\')\", vil resultatet være følgende:

************

Dato: 12. juni
- hej
Dato: 12. juni
- med

************

Den skal ligge \"med\" ind under \"12. juni\", så \"data\" for \"\"12. juni\" både er \"hej\" og \"med\".

Avatar billede zeusmedia Nybegynder
21. juni 2001 - 21:11 #6
Hmm... så skal du vist have endnu et field med: \"id\". Sæt denne til \"auto_increment\" så den automatisk lægger 1 til tallet i den forrige række.

Dernæst kan du bruge UPDATE i stedet for INSERT:
  mysql_query(\"UPDATE test SET data=$data WHERE id=$id\");

Altså:
  UPDATE tabel SET kollonne=nye data WHERE idkollonne=id

Du skal så sende \"id\" for den række du vil ændre sammen med et link eller lignende.

Vil du beholde de gamle data, kan du lave en:
  SELECT * FROM test WHERE id=$id
  while bla bla
  $olddata=$row[data];

Her har du tilføjet det eksisterende indhold af \"data\" til en variabel der hedder \"olddata\". På den side hvor du vil redigere indholdet, kan du indsætte et textarea, hvor du sætter $olddata:

  <textarea name=\"data\">
  <? print $olddata: ?>
  </textarea>

På denne måde står den eksisterende tekst i dit textarea og du kan vælge at slette det eller bare tilføje mere.

God fornøjelse!

//zeusmedia