Avatar billede ph0071 Nybegynder
04. juni 2008 - 23:19 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

apache httpd vs tomcat

Hej

Jeg skal skrive en web-applikation. Applikationen er karakteriseret ved, at der er mange, men små forespørgelser. Der bliver ikke udvekslet data ud over mindre statusbeskeder.

Jeg vil høre, om I har kender sammenligninger af følgende:

php og apache httpd

mod

java og tomcat

Det er meget vigtigt, at systemet kan processere mange, små forespørgelser på kort tid.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2008 - 00:15 #1
Er der interaktion mellem brugerne ?

Skal der tilgåes databaser, XML filer etc. ?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2008 - 04:02 #2
Nogle krav om clustering ?
Avatar billede ph0071 Nybegynder
05. juni 2008 - 12:39 #3
Hej Arne
Der skal være lidt database aktivitet, men ellers skal man 'sende bolden videre' til et andet system. Det er ingen interaktioner til brugerne ud over at sende status=ok eller status=error til dem. Der anvendes ikke xml eller lignende - det er blot en url som 'aktiveres' og man får et passende signal tilbage.

Måske får vi brug for clustering - det ville være godt at kunne være forberedt på dette.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2008 - 15:32 #4
Hvordan skal der kommunikeres med det andet system ? Sockets ? Web service kald ?
Avatar billede ph0071 Nybegynder
06. juni 2008 - 00:47 #5
Hej Arne
Nu havde jeg ikke forventet den spanske inkvisition:-)

Der er forskellige udbydere, og der kan komme nye, som anvender deres egen protokol. Jeg regner med, at der kommunikeres via simple socket kald - måske anvendes http oven på disse sockets.

Problemet er dog, at det er kald til eksterne ydbydere, og de kan i princippet bruge hvad som helst, så web-services kald kan blive en mulighed engang.

(sorry - jeg kender ikke systemet i detalier - kun fra 'manager tegninger' - jeg har ikke engang kildekoden til prototypen.)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2008 - 01:18 #6
Ingen forventer den spanske inkvisition !

:-)

Nu er det jo ikke for at kunne grille dig men for at kunne give et kvalificeret
bud på svaret.

Som udgangspunkt må det gælde at hvis begge løse opgave lige godt, så vælger du PHP, da
PHP må antages at være den billigste løsning (både færre timer og betydeligt lavere
timepris).

Begge løsninger bør kunne håndtere et stort antal requests per sekund.

Med en stateless løsning som beskrevet kan begge også uden videre skaleres til
at køre på flere systemer.

Begge understøtter både HTTP og plain sockets.

Der er forskel i format supporten:

text => lige gode
binary => Java bedre
POX => lige gode
SOAP => Java bedre

Hvis binary og SOAP support er vigtig, så mener jeg at du er bedst tjent med Java.

Ellers bare gå for PHP fordi det er billigst.
Avatar billede ph0071 Nybegynder
06. juni 2008 - 22:43 #7
Hej Arne
"Ingen forventer den spanske inkvisition !" - jeg tror, at vi taler samme sprog :-)

Jeg tror ikke, at de ekstra udgifter til en implementering i java vil betyde alverden - måske kan de spare noget på hardwaren, som allerede er for omfattende i prototype-systemet.

Jeg siger tak for hjælpen - jeg er ikke i tvivl længere.

Og smid et svar :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juni 2008 - 02:08 #8
svar
Avatar billede tarraq Nybegynder
16. juni 2008 - 19:24 #9
Jeg vil sige at du skal gå med Java.
Hvis det kun er en proxy funktion er der ingen grund til at starte et phpscript op, hvis en servlet allerede kan køre.