Avatar billede rickie Juniormester
04. juni 2008 - 15:31 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Insert into - fejl i dato

Hej,

Får følgende fejlmeddelelse:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in INSERT INTO statement.

/kpin/index.asp, line 122

----

Jeg ved at det er noget med datoformat. Jeg henter dato fra en form:
<input type="text" name="Date" size="12" value="<%=(DateChoice)%>" disabled>

...og sætter den in med:
SQL1 = "INSERT INTO tblKPI (kpiDate) VALUES(" & Request.Form("Date") & ")"
...har prøvet
SQL1 = "INSERT INTO tblKPI (kpiDate) VALUES('" & Request.Form("Date") & "')"
...men ligemeget hjælper det.

Jeg tror at den forsøger at sætte det ind som en tekststring i DB men jeg ved ikke hvordan jeg fikser det.

Bruger jeg istedet:
SQL1 = "INSERT INTO tblKPI (kpiDate) VALUES(" & (Date) & ")"
...så virker det fint men det er ikke dagens dato jeg skal bruge.

Håber nogen har tid at kigge på det :-)
Avatar billede mini-me Nybegynder
04. juni 2008 - 15:35 #1
Hej,

i asp har du mulighed for at gøre sådan her

set rs = server.Create("ADODB.recordset")
strSQL = "select * from tblKPI"

rs.addnew

rs("kpiDate") = request.form("date")

rs.update
Avatar billede w13 Novice
04. juni 2008 - 15:36 #2
Du ka' jo prøve:

SQL1 = "INSERT INTO tblKPI (kpiDate) VALUES(#" & Request.Form("Date") & "#)"

# omkring gør til dato.
Avatar billede fennec Nybegynder
04. juni 2008 - 15:36 #3
Datoer skal ind i access som #mm-dd-yyyy#. Bemærk at dag og måned er byttet om. Derfor skal du have formateret dine datoer til SQL formatet. Det gøres med en funktion:

function DBDate(fDate)
  DBDate = "#"& month(fDate) &"-"& day(fDate) &"-"& year(fDate) &"#"
end function

SQL1 = "INSERT INTO tblKPI (kpiDate) VALUES(" & DBDate(Request.Form("Date")) & ")"
Avatar billede mini-me Nybegynder
04. juni 2008 - 15:37 #4
Kan se det er en access database prøv:

response.write "dateoen jeg sætter ind er:" & request.form("date")

SQL1 = "INSERT INTO tblKPI (kpiDate) VALUES(cdate(" & Request.Form("Date") & "))"
Avatar billede rickie Juniormester
04. juni 2008 - 18:44 #5
Tak allesammen for jeres hurtige svar :-)

w13 - det virkser desværre ikke. Den kommer stadig med den samme fejl.
mini-me - det virker heller ikke.
fennec - umiddelbart ser det ud til at skrive noget til db men det bliver med værdi "00:00:00"

:-)
Avatar billede fennec Nybegynder
05. juni 2008 - 08:41 #6
Altså den rigtige dato, men med klokkeslettet også (som er 00:00:00)??
Avatar billede fennec Nybegynder
05. juni 2008 - 08:41 #7
.. Dvs du får indsat noget ala "05-06-2008 00:00:00"
Avatar billede rickie Juniormester
05. juni 2008 - 10:10 #8
Nej, jeg får kun insat "00:00:00" - intet dato.
Avatar billede fennec Nybegynder
05. juni 2008 - 10:41 #9
Så tror jeg det er fordi du ikke modtager nogen værdi i Request.Form("Date")

Prøv lige at udskrive den samlede SQL inden du affyre den:
SQL1 = "INSERT INTO tblKPI (kpiDate) VALUES(" & DBDate(Request.Form("Date")) & ")"
response.write "SQL: "& SQL1
response.end
Avatar billede rickie Juniormester
05. juni 2008 - 11:13 #10
Hej igen,

Den skriver følgende:
SQL: INSERT INTO tblKPI (kpiDate) VALUES(#30-12-1899#)
Avatar billede rickie Juniormester
05. juni 2008 - 11:14 #11
DBDate = "#"& day(fDate) &"-"& month(fDate) &"-"& year(fDate) &"#"

Prøvet din variant også
DBDate = "#"& month(fDate) &"-"& day(fDate) &"-"& year(fDate) &"#"
Avatar billede fennec Nybegynder
05. juni 2008 - 13:13 #12
Det skal være som mm-dd-yyyy. Og da værdien står fint på SQL'en kan jeg ikke se hvorfor den ikke virker. Hvilken datatype er kpiDate i databasen??
Avatar billede rickie Juniormester
09. juni 2008 - 10:23 #13
Hej igen,

Står det virkelig rigtigt for den skriver ud 30-12-1899, og det er jo ikke den dato som skal skrives.
Datatypen er date/time.
Avatar billede rickie Juniormester
09. juni 2008 - 10:46 #14
Hej,

Jeg har fået det til at virke. Istedet for at requeste formen date så skriftede jeg navn til datechoice.

Tusind tak for hjælpen :-)
Avatar billede rickie Juniormester
09. juni 2008 - 10:46 #15
Svar lige for points :)
Avatar billede fennec Nybegynder
09. juni 2008 - 11:25 #16
.o) <-- One Eyed Jack
Avatar billede rickie Juniormester
09. juni 2008 - 12:30 #17
He he! :-)