Avatar billede thlund Nybegynder
04. juni 2008 - 14:15 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Farve på tab i tabcontrol

Jeg har en farlig masse tabs i en tabcontrol og det kan godt være lidt svært at se hvilken tab der er aktiv.

Hvordan kan jeg ændre farven på selve tabben eller eventuelt ændre fonten på tabben. Bemærk at det skal være kun den aktive tab, ikke dem alle.

Så vidt jeg kan se kan jeg ændre baggrundsfarven og tekstfarven på indholdet af tabben gennem backcolor og forecolor, men ikke på selve tab delen. Det hjælper mig ikke.

??

MVH
Thomas
Avatar billede tjacob Juniormester
04. juni 2008 - 15:01 #1
Du kan gøre det med en Owner Draw:

Sæt tabcontrollens DrawMode til OwnerDrawFixed, eller sæt det i formens Load event, og tegn så på tabben:

Private Sub Form1_Load(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs)    Handles Me.Load

        Me.TabControl1.DrawMode = TabDrawMode.OwnerDrawFixed

End Sub

    Private Sub TabControl1_DrawItem(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.DrawItemEventArgs) _
        Handles TabControl1.DrawItem

        Dim TmpRect As Rectangle = Me.TabControl1.GetTabRect(Me.TabControl1.SelectedIndex)
        e.Graphics.FillRectangle(Brushes.Aqua, TmpRect)

    End Sub
Avatar billede tjacob Juniormester
04. juni 2008 - 15:20 #2
Al text forsvinder fra tabbene, men den kan du også gentegne i DrawItem:

løb igennem alle tabs, og skriv tab'ens text med e.Graphics.Drawstring
Avatar billede thlund Nybegynder
06. juni 2008 - 09:53 #3
Kanon - det virker bare...

Send lige et svar.

Tak
Thomas
Avatar billede tjacob Juniormester
06. juni 2008 - 11:11 #4
OK -svar.
Avatar billede tjacob Juniormester
06. juni 2008 - 11:12 #5
Vi prøver lige igen -svar.