Avatar billede ml Nybegynder
04. juni 2008 - 13:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Antal rows i WITH xx AS(SELECT)

Jeg bruger følgende procedure til søgning i forumposts og skal returnere antal rows fundet i den første SELECT dvs. PostRN, før den anden SELECT begrænser resultatet så den kun returnere de rækker som skal vises ift. paging.

Antal rows i alt skal returneres som output-variablen @RecCount

Jeg har prøvet med følgende før den anden SELECT, men det virker selvfølgelig ikke:

-- Set total number of rows
SELECT @RecCount = @@ROWCOUNT

Kort sagt, hvordan sætter/returnere jeg @RecCount med antallet af records i PostRN, uden at skulle lave den samme SELECT to gange for at tælle det totale antal records?

ALTER PROCEDURE [dbo].[Forum_ForumPostsSearch]

    @SearchQ varchar,
    @PageNum INT,
    @PageSize INT,
    @RecCount INT OUTPUT

AS

BEGIN

WITH PostRN AS
(
SELECT
ROW_NUMBER() OVER(ORDER BY ForumPostKEY.RANK DESC, ForumPost.TimeMade DESC) AS RowNum,
ForumPostKEY.RANK,
[ForumPost].ForumPostID,
[ForumPost].ForumPostSubject,
[ForumPost].TimeMade

FROM
[ForumPost]

    INNER JOIN
    FREETEXTTABLE(ForumPost, (ForumPostBody, ForumPostSubject), @SearchQ) AS ForumPostKEY
    ON [ForumPost].ForumPostID = ForumPostKEY.[KEY]

WHERE
[ForumPost].Deleted = 0
)

-- Add the paging intelligence to select the wanted rows
SELECT     *
FROM PostRN
WHERE RowNum BETWEEN (@PageNum - 1) * @PageSize + 1 AND @PageNum * @PageSize

END
Avatar billede HenrikSjang Nybegynder
05. juni 2008 - 21:46 #1
Det kan du ikke direkte. En cte skal man ikke tænke på som værende 2 forskellige selects, men blot én query der er skrevet op på en lidt speciel måde. Hvis du vil vide hvor mange rows der er i alt, så må du manuelt udføre denne også:

SELECT COUNT(*)
FROM
[ForumPost]
    INNER JOIN
    FREETEXTTABLE(ForumPost, (ForumPostBody, ForumPostSubject), @SearchQ) AS ForumPostKEY
    ON [ForumPost].ForumPostID = ForumPostKEY.[KEY]

WHERE
[ForumPost].Deleted = 0
Avatar billede ml Nybegynder
06. juni 2008 - 11:27 #2
Ærgeligt, virker bare lidt dumt at kalde den samme SELECT to gange. Points?
Avatar billede HenrikSjang Nybegynder
06. juni 2008 - 11:49 #3
Det er jo netop IKKE den samme select cer bliver kaldt 2 gange. Forestil dig at cte'en fungerer lige som et view, der kun eksisterer lokalt. Hvis du har lavet et view sådan her:

create view mitView
as
select * from dinTabel

og så bagefter kalder:
select * from mitView.
where x = y

Så vil du jo heller ikke ud fra den sidste query kunne få at vide hvor mange rækker der i alt findes i view'et, uden at kalde en select count på view'et.
Avatar billede ml Nybegynder
06. juni 2008 - 15:18 #4
hmm. Det jeg gør nu er at jeg først finder det totale antal recored (@RecCount) med et select count og så laver samme kald for at lave PostRN, som jeg så til sidst køre en select på, som finder de rækker som skal returneres - er det sådan du mener det skal laves?:

BEGIN

SELECT @RecCount = ( SELECT COUNT(*)
FROM
[ForumPost]

    INNER JOIN
    FREETEXTTABLE(ForumPost, (ForumPostBody, ForumPostSubject), @SearchQ) AS ForumPostKEY
    ON [ForumPost].ForumPostID = ForumPostKEY.[KEY]

WHERE
[ForumPost].Deleted = 0
)

END

BEGIN

WITH PostRN AS
(
SELECT
ROW_NUMBER() OVER(ORDER BY ForumPostKEY.RANK DESC, ForumPost.TimeMade DESC) AS RowNum,
ForumPostKEY.RANK,
[ForumPost].ForumPostID,
[ForumPost].ForumPostSubject,
[ForumPost].TimeMade

FROM
[ForumPost]

    INNER JOIN
    FREETEXTTABLE(ForumPost, (ForumPostBody, ForumPostSubject), @SearchQ) AS ForumPostKEY
    ON [ForumPost].ForumPostID = ForumPostKEY.[KEY]

WHERE
[ForumPost].Deleted = 0
)

-- Add the paging intelligence to select the wanted rows
SELECT    *
FROM PostRN
WHERE RowNum BETWEEN (@PageNum - 1) * @PageSize + 1 AND @PageNum * @PageSize

END
Avatar billede HenrikSjang Nybegynder
06. juni 2008 - 16:32 #5
Fx ja.
Avatar billede ml Nybegynder
09. juni 2008 - 09:50 #6
Ok, tak