Avatar billede latrell Nybegynder
03. juni 2008 - 23:14 Der er 3 kommentarer

Trække data ud fra enkelt ID flere steder på samme side

Hej Eksperter,

Jeg skal have gjort mit site fler-sproget, og vil gøre det med en databaseløsning.

Mit spørgsmål lyder, hvordan jeg kan trække data ud fra flere forskellige ID's på samme side, samt flere forskellige steder på siden, uden at oprette et nyt mysql udtræk hver gang, men samtidig også uden at udtrække alle rækker.

Den eneste løsning jeg kan komme på ser således ud:

function lang($id) {

mysql_select_db($database_hm, $hm);
$query_sprog = "SELECT * FROM language WHERE id = '".$id."' limit 1";
$sprog = mysql_query($query_sprog, $hm) or die(mysql_error());
$row_sprog = mysql_fetch_assoc($sprog);

return $row_sprog['key']; }

.. og så hente hver "key" ind ved <?php echo lang(532); ?> f.eks. Men det må da belaste serveren meget med et nyt udtræk ved hver key, hvis man har mange keys på en side. Der må findes en nemmere løsning?

Håber I kan hjælpe mig!
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. juni 2008 - 06:41 #1
Kunne man ikke lave følgende:

I toppen af dit script, laver du følgende:

Er ønskede sprog-data i SESSION ?
Hvis ja, vi gør ikke mere.
Hvis nej:

Query som udtrækker alle sprog data
Indlæs alle data i session

Brug session hele vejen igennem dit script.
Det vil betyde et sql udtræk og så kun et nyt, hvis brugeren skifter sprog.
Avatar billede latrell Nybegynder
07. juni 2008 - 16:26 #2
Jeg skal jo stadig lave en ny sql forespørgsel for hver gang jeg vil have udskrevet en ny key :-)

Mit spørgsmål går på, hvordan man undgår dette. Så jeg kan udskrive key med id 4, 10 og 14 uden at lave en sql forespørgsel på hver af dem.
Avatar billede olebole Juniormester
07. juni 2008 - 16:32 #3
<ole>

Umiddelbart lyder det, somom du skal bruge en forespørgsel for hver ID, men det er svært at sige, om du kunne lave en bedre struktur uden flere info. Hvad er det, du prøver at lave - hvordan og hvorfor?

/mvh
</bole>