Avatar billede futter2 Nybegynder
20. juni 2001 - 22:50 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Class/Objekt

Jeg har ikke læst noget om OOP eller Classer, men lært det lidt ved \"Learning by doing\". Der er en ting jeg har undret mig lidt over,  er en Classe det samme som et Objekt.
P.S. Det er ikke det eneste jeg undrer mig over, men en af dem.
Avatar billede kamikaze Nybegynder
21. juni 2001 - 01:26 #1
En INSTANS af en klasse er et objekt.

Et objekt er kendetegnet ved at have tilstand, identitet og adfærd
Avatar billede kamikaze Nybegynder
21. juni 2001 - 01:32 #2
class MinKlasse
{
public:
  int EtTal;
//...
};

når du skriver:

MinKlasse MK;

laver du en instans, MK, af typen MinKlasse
Avatar billede mickni33 Nybegynder
21. juni 2001 - 09:40 #3
du laver et objekt af klassen.
dermed har du mulighed for at bruge de variabler og funktioner som du har lavet i klassen.

class Hello{
Avatar billede mickni33 Nybegynder
21. juni 2001 - 09:44 #4
sorry der var noget der f...... up
forsat fra før:

class Hello{
  private:
    int a;
    int b;
  public:
      void funktion(){cout<<\"Hello world\";}
}

void main(){
  Hello hello;    // her laver du et objekt=hello
                  // af klassen=Hello
hello.funktion(); //bruger objektet til at kalde funktionen
Avatar billede yallah Nybegynder
21. juni 2001 - 12:08 #5
Okay jeg er nubi i c++ startet med at læse om det igår.... kan man ikke putte det der class ind i en *.class fil og include den eller er det mig som er en nubi?
Avatar billede mickni33 Nybegynder
21. juni 2001 - 12:55 #6
Jo det kan du godt
Så skal du gemme Klasse som en Minklasse.h og åbne lave en ny fil som indeholder main() og gemme den som en minmain.cpp Så har du to seperate filer. Så skriver du i cpp filen øverst:: #include \"minklasse.h\"  og compiler cpp filen. Og hvis du har oprettet et objekt af klassen i din Cpp fil så burde programmet virke
Avatar billede mickni33 Nybegynder
21. juni 2001 - 12:56 #7
Sorry det burde have som svar og ikke kommentar
Avatar billede duck Nybegynder
21. juni 2001 - 13:52 #8
>yallah:
*.class fil er altså en Java-fil og har intet med C++ at gøre. *.h eller *.hpp er header-filen til C++ koden, *.cpp er source-koden.