Avatar billede jenslund Juniormester
02. juni 2008 - 19:06 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Problem med dato = Now

Hej

ved oprettelsen af nogle opslag på et nyhedsforum skal dato registreres, så man efterfølgende sorter med den

når jeg bruger

strCreated = Now

og læser strCreated ind i databasen (access) burde den jo have formen

dd-mm-yyyy tt:mm:ss

Men den bytter rundt på dato og måned.

Kan man skrive sin engen streng evt. ved hjælp af DatePart

strCreated = DatePart ("dd", now()) + noget mere ...

så det  helt sikkert er den rigtige form der smides op i databasen

(i øvrigt et meget underligt problem - synes jeg - kan det skyldes den server hotellet ligger på)

Vil være taknemlig for svar

Jens
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. juni 2008 - 19:49 #1
Sikkert en blanding af dansk og amerikansk format. Een måde at løse det på, er at putte datoen ind som '2008-06-02 tt:mm:ss' - det kan egentlig ikke misforstås.
Avatar billede jenslund Juniormester
02. juni 2008 - 20:12 #2
Ja - men jeg har ikke mulighed for at tilrette datbasen så jeh må tvinge det nævnte format igennem - altså dd-mm-yyyy tt:mm:ss

Sprøgsmålet går på, hvordan jeg skaber den streng strCreated - ikke ASP-haj, der for jeg spørger - hvordan opbygger jeg strengen så den stensikkert har den form før den bliver smidt til databasen

Kan du guide mig til hvordan jeg skriver strenge

strCreated = hvad

Enig i blanding af format - en uskik at man ikke bruger den amerikanske, den er mest logisk

Jens
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. juni 2008 - 20:34 #3
Du skal sådan set ikke tilrette databasen - et datofelt er heldigvis bare et datofelt. Men du kan lave formatet '2008-06-02 osv.' ud fra de indbyggede funktioner i ASP - og de hedder vist bare year, month, day ( http://www.w3schools.com/VBScript/func_year.asp ), som du også kan bruge ved udtræk fra databasen, hvis du skal være sikker på hvad der er måned og dato.
Avatar billede jenslund Juniormester
02. juni 2008 - 20:48 #4
jeg er nød til at tvinge formatet igennem - ellers  vil den sortere forumindlæg fra de sidste tre år forkkert

kan man ikke få den til at skrive en streng så:

str Created = 'dd-mm-yyy hh:mm:ss'

ved at pille datoen ud for sig - måned ud for sig osv
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. juni 2008 - 21:23 #5
Jeg kan nok ikke forstå dit problem. Du har et felt i en tabel i databasen med et felt af typen datetime. Det er SQL god til at sortere - ikke noget problem. Du kan putte nye datoer ind på ved at skrive dem som tekst: YYYY-MM-DD HH:MM:SS - bøvlet men muligt. Du kan udtrække og få vist det rigtigt, hvis ikke det vises af sig selv.

Men har du allerede forkerte datoer i tabellen, kan jeg ikke hjælpe, for hvilke er forkerte og hvilke er rigtige. Putter man 2. januar 2008 ind i et system, der "kan li' at vende det om", får man 1. februar 2008. Men putter man 31. januar 2008 ind, så bliver det rigtigt, 31. januar 2008, for der er jo ikke en måned med nummer 31.

Jah, det er nok ikke det smarteste trick fra Microsoft, det her ;)
Avatar billede jenslund Juniormester
02. juni 2008 - 21:34 #6
Jeg skal bare have lidt hjælp til noget ASP-syntaks

Hvordan får jeg skabt en streng, der ser ud som: dd-mm-yyyy hh:mm:ss

Da jeg ikke er ASP-haj, aner jeg ikke hvordan jeg laver denne (havde det været PHP, havde jeg ingen problemer haft)

1. hvordan udtrækker jeg dato, måned, år og klokkeslet
2. Hvordan får jeg sat dem sammen til en streng

Det er såmænd bare det :-)

VH Jens
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. juni 2008 - 21:39 #7
Du kan bruge funktionerne year, month og day, osv. Se tidligere link.
Avatar billede jenslund Juniormester
02. juni 2008 - 21:57 #8
ja - det er jeg klar over - men mit problem er så banalt som formulering af syntaksen
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. juni 2008 - 22:10 #9
strCreated1 = Now
response.write strCreated1 & "<br>"
n = now
strCreated2 = Year(n) & "-" & Month(n) & "-" & Day(n) & " " & Hour(n) & ":" & Minute(n) & ":" & Second(n)
response.write strCreated2 & "<br>"

Udskriver

Avatar billede jenslund Juniormester
02. juni 2008 - 22:19 #10
Perfekt - smid et svar
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. juni 2008 - 22:22 #11
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede jenslund Juniormester
02. juni 2008 - 22:32 #12
Ok - jeg giver dem til et godt formål - mange tak for hjælpen