Avatar billede Skynet Mester
01. juni 2008 - 13:04 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Gennerelt om Interfaces

Hej

Jeg tænkte på hvor detaljeret man kan lave et interface

Er det ex. kun en metoder, eller kan man gå i detaljer med hvad metode skal kunne.

Eller er det kun på dette niveau:

int tax
        {
        get;
        }

Kan man godt sige at den skal udregne noget bestemt?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2008 - 15:48 #1
Du kan kun angive metode/property signatur i et interface - ikke semantik.

Men du kan jo skrive en kommentar om hvad den forventede semantik er og så
uddele virtuelle tæv til dem der ikke implementerer den ved code review !
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2008 - 15:50 #2
public interface X
{
  int add(int a, int b);
}

og

public class XI : X
{
  int add(int a, int b)
  {
      return a - b;
  }

vil compile, men bør aldrig slippe gennem code review.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2008 - 15:50 #3
(tilføj lige public på metoden i klassen ...)
Avatar billede Skynet Mester
01. juni 2008 - 17:35 #4
ok, tak. hvordan laver man det, hvis Interfacet skal bruges til at sætte en  Property i klassen ?

    Har prøvet, men får denne fejl:Error    1    Property or indexer 'Interface2.Bus.NumberOfSeats' cannot be assigned to -- it is read only    C:\a_SILASY\BAIT\C#\Interface2\Interface2\Interface2\Bus.cs    44    13    Interface2

Interface:
int regnr(int nyt_nummer);

klasse:
public int regnr(int nyt_nummer)
        {
            this.NumberOfSeats = nyt_nummer;
        }
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2008 - 18:15 #5
Den fejl relaterer sig til NumberOfSeats ikke til regnr.

Hvordan ser NumberOfSeats ud ?
Avatar billede Skynet Mester
01. juni 2008 - 18:35 #6
public class Bus : Vehicle, Itaxable
    {

        protected int numberOfSeats;

        public Bus(int numberOfSeats, int regNumber, int value) :
            base(regNumber, 80, value)
        {
            this.numberOfSeats = numberOfSeats;
        }
Avatar billede Skynet Mester
01. juni 2008 - 22:28 #7
public int NumberOfSeats
        {

              get { return numberOfSeats; }
              set { numberOfSeats = value; }

        }

det virker, tak for hjælpen..
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2008 - 01:43 #8
så smider jeg et svar
Avatar billede wmann Nybegynder
09. juli 2008 - 11:06 #9
Du kunne også lave et interface med dine metoder {get/set} og etc.
Så lave en public abstract class Taxa der nedarver fra dit interface -->
public abstract VehicleImpl : IVehicle (når den er abstract kan du ikke lave et objekt af den)
og i denne implementerer du alle metoder der er i dit interface (kan du gøre vha. at højreklikke på dit interfacenavn du nedarver fra og sige implement.
Så ligger du attributterne ind, dine get/set og andre metoder og hele logikken.

Så i den klasse hvor du fx. vil bruge metoderne og attributterme kan du nedarve din abstract klasse som så får metoderne med logik med i sig.

Fx. du laver IVehicle med metoden
interface IVehicle
Start()
Stop()

og laver VehicleImpl (implementatationen af dit interface)
public abstract VehicleImpl : IVehicle

public void Start()
{
    //Check gear or set in 1.
    //Press in clutch
    //Turn key
}

public void Stop()
{
    //Turn key etc...
}

Nu har du fx. klassen Taxa, og klassen Bus som begge skal have ovenstående metoder med i sig men som OGSÅ skal have specialiseringer -->

public class Taxa : VehicleImpl
{
    private string mydrivername = "";

    public Taxa(string drivername)
    {
        mydrivername = drivername;
    }

    public void YellAtPassenger()
    {
        this.Stop();
        //Do something with the passenger
    }

^^ Dermed kan du bruge metoderne du nedarver metoden du har lavet i din VehicleImpl.

og i klassen Bus kan du gøre det samme i speciliseringer. Derved kan du opbygge en hel struktur med nedarvninger og specaliseringer alt efter dit behov.