Avatar billede mantichora Nybegynder
30. maj 2008 - 10:57 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Optimering af kæmpe SQL-kald

Jeg har en jobportal med et temmelig omfattende SQL-kald i match-filen, der sender e-mails ud om nye jobs.
Det ser sådan her ud:

SELECT jobannonce.id, jobsoeger.id, jobsoeger.email, jobannonce.ejer_fk, soegerbrancher.branche, jobannonce.titel, jobannonce.tekst from jobannonce, virkbrancher, soegerbrancher, jobsoeger, virkkommuner, soegerkommuner WHERE jobsoeger.id=soegerbrancher.ejer_fk AND soegerbrancher.branche=virkbrancher.branche AND jobannonce.id=virkbrancher.annonce_fk AND jobannonce.deaktiveret=0 AND jobannonce.godkendt=1
and virkkommuner.kommune=soegerkommuner.kommune and virkkommuner.annonce_fk=jobannonce.id AND soegerkommuner.ejer_fk=jobsoeger.id
AND jobannonce.tid_start<$time AND jobannonce.tid_slut>$time GROUP BY jobannonce.id, jobsoeger.id

Alt der sammenlignes er INT datatyper, og der er index på dem alle.

Udførslen af ovennævnte tager cirka 7-8 sekunder på vores halvgamle dedikerede server, med ~200 aktive jobs i databasen. Det går an for nu, men vi skal ikke have ret mange flere før vi kommer op i noget fuldstændig uacceptabelt.

Så, SQL-eksperter, hvordan får jeg det her lavet bedre? Vil f.eks. prepared statements kunne give mig noget? Kan jeg lave strukturen om så det går hurtigere?
Avatar billede mantichora Nybegynder
30. maj 2008 - 10:59 #1
Glemte at sige, jeg har kun MySQL 4.0.24 til rådighed.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. maj 2008 - 22:23 #2
Det lyder helt absurdt at det skulle tage 7-8 sekunder med 200 raekker.

Prepared statement kan hjaelpe nogen gange. Men jeg mener ikke at det er tilfaeldet
for MySQL 4.0.

Proev og se hvad en EXPLAIN paa den query siger.
Avatar billede mantichora Nybegynder
31. maj 2008 - 01:40 #3
EXPLAIN ser sådan ud:

Array
(
    [table] => soegerkommuner
    [type] => ALL
    [possible_keys] => ejer_fk,kommune
    [key] =>
    [key_len] =>
    [ref] =>
    [rows] => 1374
    [Extra] => Using temporary; Using filesort
)
Array
(
    [table] => jobsoeger
    [type] => eq_ref
    [possible_keys] => PRIMARY
    [key] => PRIMARY
    [key_len] => 4
    [ref] => soegerkommuner.ejer_fk
    [rows] => 1
    [Extra] =>
)
Array
(
    [table] => virkkommuner
    [type] => ref
    [possible_keys] => kommune,annonce_fk
    [key] => kommune
    [key_len] => 1
    [ref] => soegerkommuner.kommune
    [rows] => 18
    [Extra] =>
)
Array
(
    [table] => jobannonce
    [type] => eq_ref
    [possible_keys] => PRIMARY,godkendt,deaktiveret,tid_start,tid_slut
    [key] => PRIMARY
    [key_len] => 4
    [ref] => virkkommuner.annonce_fk
    [rows] => 1
    [Extra] => Using where
)
Array
(
    [table] => virkbrancher
    [type] => ref
    [possible_keys] => branche,annonce_fk
    [key] => annonce_fk
    [key_len] => 4
    [ref] => jobannonce.id
    [rows] => 3
    [Extra] =>
)
Array
(
    [table] => soegerbrancher
    [type] => ref
    [possible_keys] => ejer_fk,branche
    [key] => ejer_fk
    [key_len] => 4
    [ref] => jobsoeger.id
    [rows] => 10
    [Extra] => Using where
)
Avatar billede kjulius Novice
31. maj 2008 - 01:48 #4
Jeg har prøvet at omskrive forespørgslen lidt for at gøre den lidt mere gennemskuelig (i det mindste for mig selv ;.)):

SELECT jobannonce.id, jobsoeger.id, jobsoeger.email, jobannonce.ejer_fk, soegerbrancher.branche, jobannonce.titel, jobannonce.tekst
FROM jobannonce
INNER JOIN virkkommuner ON jobannonce.id=virkkommuner.annonce_fk
INNER JOIN virkbrancher ON jobannonce.id=virkbrancher.annonce_fk
INNER JOIN soegerbrancher ON soegerbrancher.branche=virkbrancher.branche
INNER JOIN jobsoeger ON jobsoeger.id=soegerbrancher.ejer_fk
INNER JOIN soegerkommuner ON soegerkommuner.ejer_fk=jobsoeger.id
WHERE jobannonce.deaktiveret=0
  AND jobannonce.godkendt=1
  AND jobannonce.tid_start<$time
  AND jobannonce.tid_slut>$time
  and virkkommuner.kommune=soegerkommuner.kommune
GROUP BY jobannonce.id, jobsoeger.id

Er branche og kommune felterne også indexerede? - for jeg går ud fra (baseret på feltnavne), at de ikke er integer felter, men snarere streng felter. De bliver imidlertid også brugt til at finde og sammenligne rækker fra flere tabeller. Hvis de ikke er indexerede, bør du overveje at oprette indexes på disse felter.

Det er ikke meget at gå efter, og omskrivningen i sig selv forventer jeg mig ikke meget af.
Avatar billede mantichora Nybegynder
31. maj 2008 - 01:48 #5
Jeg ved godt Using temporary; Using filesort og type=>ALL er dårligt, men hvordan undgår jeg det?
soegerkommuner tabellen indeholder kun tre INT-værdier, og der er index på alle tre.
Avatar billede mantichora Nybegynder
31. maj 2008 - 01:49 #6
kjulius: Nej, de er INT-felter, og ja de er indekserede. Branche og kommune henviser til andre tabeller for at få navnene - her er der kun tale om sammenligninger af tal.
Avatar billede mantichora Nybegynder
31. maj 2008 - 01:54 #7
Nå, jeg bliver nødt til at gå i seng, men jeg sætter meget stor pris på jeres hjælp. Aner simpelthen ikke hvor jeg ellers skulle gå hen med det.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. maj 2008 - 23:02 #8
Hvordan set tabel og index definition ud for soegerkommuner ?
Avatar billede mantichora Nybegynder
01. juni 2008 - 10:53 #9
CREATE TABLE `soegerkommuner` (
  `id` int(10) unsigned NOT NULL auto_increment,
  `ejer_fk` int(10) unsigned NOT NULL default '0',
  `kommune` tinyint(3) unsigned NOT NULL default '0',
  PRIMARY KEY  (`id`),
  KEY `ejer_fk` (`ejer_fk`),
  KEY `kommune` (`kommune`)
) TYPE=MyISAM AUTO_INCREMENT=2323;
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2008 - 04:22 #10
MySQL optimizeren gør et elendigt stykke arbejde her !

Prøv og byt lidt om på rækkefølgen af tabellerne i FROM og se om optimizeren får
et skub i den rigtige retning.
Avatar billede mantichora Nybegynder
02. juni 2008 - 07:48 #11
Okay, jeg aner ikke hvorfor, men pludselig ser den helt anderledes ud. Men kører stadig ikke hurtigere:

Array
(
    [table] => jobannonce
    [type] => ref
    [possible_keys] => PRIMARY,godkendt,deaktiveret,tid_start,tid_slut
    [key] => deaktiveret
    [key_len] => 1
    [ref] => const
    [rows] => 168
    [Extra] => Using where; Using temporary; Using filesort
)
Array
(
    [table] => virkbrancher
    [type] => ref
    [possible_keys] => branche,annonce_fk
    [key] => annonce_fk
    [key_len] => 4
    [ref] => jobannonce.id
    [rows] => 3
    [Extra] =>
)
Array
(
    [table] => virkkommuner
    [type] => ref
    [possible_keys] => kommune,annonce_fk
    [key] => annonce_fk
    [key_len] => 4
    [ref] => jobannonce.id
    [rows] => 17
    [Extra] =>
)
Array
(
    [table] => soegerkommuner
    [type] => ref
    [possible_keys] => ejer_fk,kommune
    [key] => kommune
    [key_len] => 1
    [ref] => virkkommuner.kommune
    [rows] => 14
    [Extra] =>
)
Array
(
    [table] => jobsoeger
    [type] => eq_ref
    [possible_keys] => PRIMARY
    [key] => PRIMARY
    [key_len] => 4
    [ref] => soegerkommuner.ejer_fk
    [rows] => 1
    [Extra] =>
)
Array
(
    [table] => soegerbrancher
    [type] => ref
    [possible_keys] => ejer_fk,branche
    [key] => ejer_fk
    [key_len] => 4
    [ref] => jobsoeger.id
    [rows] => 9
    [Extra] => Using where
)

Nu er der pludselig ingen type=>ALL, og det er ´jobannonce´ der er synderen.
Den ser således ud:

CREATE TABLE `jobannonce` (
  `id` int(10) unsigned NOT NULL auto_increment,
  `ejer_fk` int(10) unsigned NOT NULL default '0',
  `profil_fk` int(10) unsigned NOT NULL default '0',
  `titel` varchar(64) NOT NULL default '',
  `tekst` text NOT NULL,
  `tid_start` int(10) unsigned NOT NULL default '0',
  `tid_slut` int(10) unsigned NOT NULL default '0',
  `oprettet` int(10) unsigned NOT NULL default '0',
  `godkendt` tinyint(2) unsigned NOT NULL default '0',
  `deaktiveret` tinyint(2) unsigned NOT NULL default '0',
  PRIMARY KEY  (`id`),
  KEY `godkendt` (`godkendt`),
  KEY `deaktiveret` (`deaktiveret`),
  KEY `tid_start` (`tid_start`),
  KEY `tid_slut` (`tid_slut`),
  KEY `profil_fk` (`profil_fk`),
  KEY `ejer_fk` (`ejer_fk`)
) TYPE=MyISAM AUTO_INCREMENT=286;

... vil det hjælpe at flytte titel og tekst hen i en anden tabel mon?
Avatar billede mantichora Nybegynder
04. juni 2008 - 21:41 #12
Hvis I ikke kan hjælpe mig mere, må I gerne smide svar så I i hvert fald kan få lidt for forsøget.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2008 - 04:05 #13
Det var værd at prøve med at flytte felter af typen TEXT ud i separat tabel.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2008 - 04:05 #14
og et svar fra mig
Avatar billede mantichora Nybegynder
06. juni 2008 - 09:42 #15
Det gjorde desværre ingen forskel at flytte det ud. Jeg prøvede at få den til at oprette en temp-tabel med kun talværdierne før den kørte, og det gik også fint og hurtigt med at oprette den - men selve query'en tager samme tid som med den almindelige, hvilket nu er oppe på 25-30+ sekunder; altså uacceptabelt.

EXPLAIN siger det samme: jobannonce_temp er synderen med Using temporary; using filesort. Aner stadig ikke hvorfor det opstår, eller præcis hvad det betyder.

Nogle råd til hvor jeg kunne gå hen med det? Det er et stort problem, da min arbejdsgiver nok ikke vil blive alt for begejstret for at høre, at hans jobportal ikke længere kan køre. Jeg vil helt sikkert høre "Jamen jobindex osv virker jo fint, og de er meget større".
Jeg er ikke en dårlig programmør, men jeg aner ikke hvad jeg gør forkert her.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2008 - 01:47 #16
Der er stadig visse ting der kan prøves.

1)  Er det muligt at opdatere MySQL ? 4.0.12 er fra marts 2003, hvilket er meget gammelt !

2)  Kan du give MySQL mere memory ? (diverse buffer sizes i mysql.ini/cfg)

3)  Måske kan den SQL omskrives til at "narre" MySQL.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2008 - 01:49 #17
re 3)

Eksempel:

SELECT *
FROM a,b,c
WHERE a.x=b.x AND b.y=c.y
      AND a.z=77

til:

SELECT *
FROM (a INNER JOIN b ON a.x=b.x AND a.z=77)
    INNER JOIN c ON b.y=c.y

hvor de joins der returnerer færrest rækker puttest inderst.