Avatar billede klausjensen Nybegynder
10. december 1999 - 10:27 Der er 6 kommentarer

Alder ud fra fødselsdato i SQL?

Er der nogen der kan lave min ASP-funktion om til SQL? Sådan jeg i en forespørgsel kan få et felt "alder" ud fra en persons fødselsdato?

FUNCTION Alder(argDato)
Alder = DateDiff("yyyy", argDato, Date())
IF DateAdd("yyyy",Alder,argDato) > Now THEN
Alder = Alder - 1
END IF
END FUNCTION
Avatar billede ricardo Nybegynder
10. december 1999 - 11:19 #1
Kommer an på hvordan du har lagret "alder" - som en streng eller som en Date/Time felt?

Og hvad er det for en database du bruger?
Avatar billede klausjensen Nybegynder
10. december 1999 - 11:22 #2
Alder er en beregning ud fra en persons fødselsdato.

Med en persons fødselsdato kan jeg med ovenstående hjemmebryggede asp-kode få returneret en persons alder i år (der også tager højde for om man har haft fødselsdag i år eller ej).

Min database er Access2000 på dette projekt.
Avatar billede klausjensen Nybegynder
10. december 1999 - 11:25 #3
Iøvrigt kan jeg godt lave DateDiff-delen - f.eks. sådan her:

SELECT Fornavn, FoedselsDato, DateDiff('yyyy',[FoedselsDato],Now()) AS Alder
FROM t_person;

...Her er det altså jeg gerne vil have lavet det sådan, at den korrigerer for om man har haft fødselsdag endnu i år (ellers skal der trækkes et år fra alderen) -  på samme måde som i min asp-funktion.

Det er noget med IIF...
Avatar billede ricardo Nybegynder
10. december 1999 - 13:33 #4
Det er ikke noget med IIF.

Jeg går ud fra, at du har en forbindelse til DB'en og personens fornavn, f.eks.

set conn = server.createobject("ADODB.Connection")

Fornavn = Request.form("fornavn")

sql = "SELECT Fornavn, FoedselsDato,  AS Alder FROM t_person WHERE Fornavn = '"& Fornavn & "'"

set rs = conn.execute(sql)

response.write Alder(rs("FoedselsDato"))

rs.close
set rs = nothing
Avatar billede klausjensen Nybegynder
10. december 1999 - 13:39 #5
Prøv at læse mit spørgsmål igen. At fødselsdato optræder som alder i recordsættet kan jeg ikke bruge til det helt vilde...
Avatar billede ricardo Nybegynder
10. december 1999 - 13:56 #6
OK, nu forstår jeg bedre.

Jeg går lige i tænkeboks...