Avatar billede kenneth_axelsen Nybegynder
29. maj 2008 - 14:46 Der er 10 kommentarer

IE7 download hel fil istedet for streaming

Hej - kører Vista Business med SP1

Iforbindelse med installation af en DVD viewer, fik jeg associeret alle avi; vmw; mpeg filer mm. til DVD viewer istedet for Windows Media Player(som den som standard var sat til).

Det var dog nemt at lave dette om igen, men det havde åbenbart en bivirkning:

Når jeg nu f.eks. vælger et filmklip via URL, klikker på et film-link eller lign., vil Vista have HELE filen downloaded før den automatisk bliver vist i Windows Media Player.

Tidligere fik jeg streamet en procentdel indholdet, og så startede filmen op i Media Player mens resten af filmen blev downloaded.

Det er rimelig irriterende at skulle sidde og vente på 50MB, når man ligeså godt kunne se det man allerede havde hentet og download kørte videre sideløbende.

Nogle hints ... ??

/KAX
Avatar billede gurly Praktikant
30. maj 2008 - 13:43 #1
åben media player, klik "filer" og vælg "åben URL adresse" og indsæt adressen.

Hvis serveren ikke har opload hastighed nok, vil media player downloade først
Avatar billede kenneth_axelsen Nybegynder
30. maj 2008 - 14:17 #2
Tak for kommentar gurly ...

Kender godt funktionen med at ligge en URL direkte ind i Media Player. Det viser iøvrigt også, at det ikke er Media Player der har problemerne, men Vista's kommunikation med Media Player.

Min indlæg var mest pga. at jeg ikke gad sidde og copy / paste hele tiden, funktionen har før været mulig direkte ved f.eks. dobbeltklikke på billede på nettet. Jeg ønsker den funktion tilbage, men har ikke fundet en løsning endnu.

Tror ikke det er et Vista issue, har hørt om andre der har oplevet dette på XP ...
Avatar billede gurly Praktikant
31. maj 2008 - 23:44 #3
hey, jeg kom lige i tanke om at der også kan være en anden grund, nemlig noget med den server filerne ligger på.

går jeg ind på en side og klikker på et direkte link til en wmv video, så åbner mediaplayer straks og starter streaming, men på en anden side jeg kender, der kommer i stedet en dialog boks hvor jeg skal vælge "åben" eller "gem"
vælger jeg så "åben" så er det mediaplayer der åbner, men den henter så hele filen inden den afspiller.

Jeg mener at forskellen ligger i opsætningen af serveren, som siderne ligger på.

Kan du give en adresse til en spesifik side du har problemet med ?
Avatar billede kenneth_axelsen Nybegynder
02. juni 2008 - 14:03 #4
Hej igen

Der er problemer med alle sider og alle filmtyper som understøttes fra Media Player, dvs. fra sites som ikke selv tilbyder at køre filmklip i egen udviklings-vindue som f.eks. youtube mm.

Det er også fra gældende på URLs mm.

Dette klip http://www.toool.nl/bumpkey-alert.wmv bliver downloaded 100% før Media Player automatisk starter det op og spiller det på min Vista. Derimod har jeg en anden PC med XP hvor Media Player går ind og starter op med det samme og streamer indholdet (buffering 9% downloaded og filmklippet starter)

Som nævnt er jeg ikke sikker på at det er et Vista issue - har hørt nogle nævne, at de også har haft problemet på deres XP.
Avatar billede gurly Praktikant
05. juni 2008 - 08:42 #5
ja jeg er med på at det drejer sig om sider der ingen player har,
at det drejer sig om direkte link.

Ja den video du linker til, den åbner fint i windows media player her (streamet)

men jeg kender andre sider hvor det ikke sker, men det har som sagt noget med opsætningen af serveren at gøre, altså serveren som hoster den webside linket ligger på.
Men ok, de fleste servere / sider tillader at du streamer direkte.

så ja når du ikke kan streame videoen fra toool.nl ved at klikke på linket, så har du et problem.
jeg kan desværre ikke komme i tanke om hvad fejlen kan være.

Har du explorer sat som standard browser ? altså er det explorer der åbner hvis du eksempelvis klikker på et link i en mail ?
Avatar billede gurly Praktikant
05. juni 2008 - 08:48 #6
har du tjekket indstillinger i mediaplayer
funktioner / indstillinger / yde evne
og tjekket at indstilling for hastighed af forbindelse er sat rigtigt ?
for hvis den er sat lavere end bitraten for videoen er, så vil den downloade i stedet for at streame

angående den video du linker til, så har den en bitrate på 1285kbps
altså er en 1 megabit linie ikke hurtig nok, der skal en 2 megabit linie til at kunne streame den, og indstillingen i media player for hastighed skal så også minst være sat til 2 megabit
Avatar billede kenneth_axelsen Nybegynder
06. juni 2008 - 13:41 #7
Ja - det er explorer der er standard og har checket de settings du nævner. Min Internet-forbindelse er 4 mbit.

Jeg har faktisk fremprovokeret problemet på en anden PC som har alt som standard opsætning. Alt virkede fint, indtil jeg installerede en DVD (andet produkt) player og associerer alle film-klip filnavne (avi, vmw, mpeg mm.) til den DVD.

Herefter virker det ikke - også selvom jeg laver Media Playeren tilbage som standard-programmet til opstart af disse film-klip filer.
Avatar billede kenneth_axelsen Nybegynder
08. juni 2008 - 22:29 #8
Ser ud til, at jeg har fået det løst - dvs. at IE7 igen streamer en fil.

Valgte Control Panel / Default Programs / og valgte punktet "Set program access and computer defaults". Under her valgte jeg Windows punktet, ud af de 3 jeg kunne vælge (MS, Non-MS og Custom)

Efter at have valgt OK og da jeg gik ind igen, stod den til custom (??) - men ligegyldigt, det virker .. :)

Tak for dine forslag gurly .. :)
Avatar billede gurly Praktikant
10. juni 2008 - 13:26 #9
"Default Programs"  hmmm, det findes ikke i mit kontrol panel ?
det må være en vista ting.

du skal lige acceptere dit ejet svar for at få spørgsmålet afsluttet
Avatar billede kenneth_axelsen Nybegynder
10. juni 2008 - 16:16 #10
Yeps - det er et Vista menu-punkt.

Som nævnt, var den manglende funktionalitet på min Vista SP1, så jeg fik løst mit problem. Har dog også hørt, at problemet kan opstå på en XP - hertil kender jeg ikke løsningen.