Avatar billede jespersc Nybegynder
10. december 1999 - 10:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Try..... Catch

Her
Er der en slags try ......
if....
end if
Catch...
Man kan bruge i vbscript. Jeg vil nemlig have min asp-side til at skrive en eller flere linier ud ved alle ikke definerede fejl....
Avatar billede pingo Nybegynder
10. december 1999 - 10:32 #1
Du kan lave en

OnError Resume Next

Og så derefter en

If Err.Number > 0 Then

End If

Det giver det samme - prøv at slå OnError Resume Next op i Roadmappen - der ligger en på http://aspdeveloper.net/

Avatar billede sone Nybegynder
10. december 1999 - 10:38 #2
...og husk af afslutte med

  ON ERROR GOTO 0
Avatar billede pingo Nybegynder
10. december 1999 - 10:41 #3
Øhh - sone - hvorfor?
Avatar billede jespersc Nybegynder
10. december 1999 - 10:59 #4
>>pingo
Kan du ikke lige sætte lidt kode til dine sætninger:
Hvor i min if else sætning skal det stå hvis jeg skal fange alle fejl der ikke kan gennemløbe min taltjek, i følgende kode...

if  len(cprnr) <>10 then
    Response.Write ("<h1>Fejl! Cprnr skal være 10 cifre</h1>")
else
    For i=1 To 10
    intsum=(Mid(Cprnr,i,1))*(Mid(inttjk,i,1))
    tjksum=tjksum+intsum
    Next

    If tjksum Mod 11<>0 Then
    Response.Write ("<h1>Fejl! Cpr ikke gyldigt....</h1>")
    else
    Response.Write ("Cpr gyldigt<br>")
    End if

Avatar billede pingo Nybegynder
10. december 1999 - 11:04 #5
Du sætter OnError Resume Next der hvor du vil have den til at "hoppe" over alle fejl, og bare fortsætte - dvs. det ville være før den hvor du normalt laver en try - bortset fra at du ikke sætter det du vil have kørt ind i { }.

Så sætter du If Err.Number > 0 Then ind der hvor du normalt vil have din catch - altså der hvor du har kørt stykket igennem, og gerne vil checke om der var fejl i stykket!
Avatar billede jespersc Nybegynder
10. december 1999 - 11:05 #6
Det er sku lækkert at få hurtig og prof hjælp...
Jeg tror jeg har fået det til at gi' sig er følgende ikke rigtigt:
if  len(cprnr) <>10 then
    Response.Write ("<h1>Fejl! Cprnr skal være 10 cifre</h1>")
else

    For i=1 To 10
    on error resume next
    intsum=(Mid(Cprnr,i,1))*(Mid(inttjk,i,1))
    tjksum=tjksum+intsum
    Next

    If tjksum Mod 11<>0 Then
    Response.Write ("<h1>Fejl! Cpr ikke gyldigt....</h1>")
    else
    Response.Write ("Cpr gyldigt<br>")
    End if
If Err.Number > 0 Then
Response.Write ("<h1>Fejl! Cpr ikke gyldigt....</h1>")
End If
Avatar billede pingo Nybegynder
10. december 1999 - 11:07 #7
Jo - jeg ville nok flytte on error resume next en linie op - over din For..
Avatar billede jespersc Nybegynder
10. december 1999 - 11:07 #8
>>pingo
har accepteret dit orginale svar...jeg er bare lidt sløv...
Kan du anbefale nogle gode bøger, jeg har lavet lidt men vil gerne rigtigt i gang...
Avatar billede pingo Nybegynder
10. december 1999 - 11:10 #9
hmm - jeg har sku' aldrig læst bøger - så beklager..

men se på www.activeserverpages.dk - der er en masse reviews..
Avatar billede sone Nybegynder
10. december 1999 - 11:10 #10
pingo: Hvis man ikke afslutter RESUME NEXT, brugers der tid på at "være klar" til at fange eventulle fejl.
Afslutter man med GOTO 0 skulle det give en bedre performance.