Avatar billede o-zone Nybegynder
28. maj 2008 - 11:32 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvordan slipper jeg for char hex encoding

Hej med jer...

Jeg forsøger at bruge SMTPsvg.Mailer til at sende en multipart email med en html-del og en tekst-del.
Det fungerer fint for mig, bortset fra at min body tekst bliver encoded så der står "=E6" istedet for "æ", "=F8" istedet for "ø" osv.

Jeg kan:
1) Ikke finde ud af hvad det er den encoding hedder (Url encoding er noget med "%nn", HTML encoding er noget med "&#nn;" ... hvad pokker hedder den encoding der bruger "=nn"? nn er hex ascii værdien for tegnet - men jeg synes ikke rigtigt at jeg kan finde noget om det på google :-(

2) Ikke finde ud af hvordan jeg slipper for den encoding. Jeg vil helst have min tekst ud i helt almindelig iso-8859-1 eller noget lignende. Tidligere sendte jeg kun text/html ud, og da virkede det af en eller anden grund fint.

Er der nogen som kan hjælpe mig?

Hvis der er nogen som er interesseret i noget kode (som rent faktisk sender en korrekt (men idiotisk encoded) multipart email med text/html og text/plain besked, så er min funktion her:

---8<----------
Function sendMail(email, subject, bodyHTML, bodyPlain)
    Set Mailer    = CreateObject("SMTPsvg.Mailer")
    Mailer.RemoteHost    = "sendmailserver.domæne.dk"
    Mailer.FromName        = "Afsendernavn"
    Mailer.FromAddress    = "afsender@domæne.dk"
    Mailer.CharSet        = 2
    Mailer.Encoding    = 2
    Mailer.ContentType = "multipart/alternative; boundary=""----xxxxxx"""
    Mailer.AddExtraHeader "X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.00.2919.6600"
    Mailer.AddRecipient      "",email
    Mailer.Subject        = subject

  Dim TEXT_HEADER, HTML_HEADER, MP_FOOTER, strBody
  TEXT_HEADER = "------xxxxxx" & VBCrLf & "Content-Type: text/plain;" & VBCrLf & "charset=""iso-8859-1""" & VBCrLf & "Content-Transfer-Encoding: 8bit" & VBCrLf & VBCrLf
  HTML_HEADER = "------xxxxxx" & VBCrLf & "Content-Type: text/html;" & VBCrLf & "charset=""iso-8859-1""" & VBCrLf & "Content-Transfer-Encoding: 8bit" & VBCrLf & VBCrLf
  MP_FOOTER  = "------xxxxxx--" & VBCrLf

    strBody =  HTML_HEADER & bodyHTML & VBCrLf & TEXT_HEADER & bodyPlain & VBCrLf & MP_FOOTER
    Mailer.BodyText = strBody

    If Mailer.SendMail Then
        sendMail = true
    Else
        sendMail = false
    End If

    set Mailer = nothing
End Function
---8<----------
(Jeg har klampet funktionen ud af konteksten og rettet den lidt til, så hvis den ikke virker alligevel, er det fordi mine ud af hovedet rettelser er forkerte - i så fald må I meget gerne skrive det, så jeg kan få rettet det ind!)

/o-zone
Avatar billede o-zone Nybegynder
28. maj 2008 - 15:54 #1
Nu har jeg selv fundet frem til at den encoding hedder "quoted-printable encoding" eller "QP encoding" ... men jeg ved stadig ikke hvordan jeg slipper for det? :-(
Avatar billede o-zone Nybegynder
28. maj 2008 - 15:56 #2
...så der er altså stadig det spørgsmål tilbage: Hvordan slår jeg SMTPsvg.Mailerens QP encoding fra? (og det er stadig 150 points værd!) :-/
Avatar billede o-zone Nybegynder
29. maj 2008 - 14:33 #3
Så lykkedes det mig sku alligevel at finde ud af det! :-)

Det viser sig at jeg vist ikke slipper uden om den her QP encoding (især ikke fordi jeg ikke kan undvære ligmed tegn (som trigger den her encoding) i min html kode!)

Men hvis jeg i hver subparts header angiver at "Content-Transfer-Encoding: quoted-printable", så forstår email klienterne at de skal QP decode beskeden inden den bliver vist.

- Jaeh - det ser jo egentlig temmelig simpelt ud, når først man ved det! :-P~
/o-zone