Avatar billede susanneandersen Nybegynder
26. maj 2008 - 16:41 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Count antal ordrelinier pr ordre

Hej. Kan nogen hjælpe mig. Sidder med en access tabel, indeholdende ordrenummer, varenummer, værdi,vægt, mm. Der kan være flere linier pr. ordrenummer. Hvordan får jeg samlet denne tabel til samlet, værdi, vægt pr ordrenummer, samtidig med at jeg får angivet hvor mange linier denne ordre bestod af.
Avatar billede jensen363 Forsker
26. maj 2008 - 16:45 #1
I en forespørgsel :

SELECT MinTabel.ordrenummer, Count(MinTabel.ordrenummer) AS CountOfordrenummer, Sum(MinTabel.Værdi) AS SumOfVærdi, Sum(MinTabel.Vægt) AS SumOfVægt
FROM MinTabel
GROUP BY MinTabel.ordrenummer;
Avatar billede mugs Novice
26. maj 2008 - 16:46 #2
Lav en forespørgsel med relevante felter. I menuen Vis vælger du "Vis totaler". Der kommer nu en linie ekstra i designgitteret. Her grupperer du efter antal pr. prdrenummer. Og i de andre felter vælger du f.eks. sum under vægt m-m-
Avatar billede susanneandersen Nybegynder
26. maj 2008 - 16:48 #3
Hej igen
Tror jeg har løst den. Bortset fra, hvis nogle af felterne i eksempelvis vægtkolonnen er tom, så er resultatet 2 linier med samme ordrenummer.
Avatar billede susanneandersen Nybegynder
26. maj 2008 - 17:30 #4
Hej. Min løsning blev Mugs, da jeg ikke er så god ud i det skrevne.
Som I kan se, får jeg problemet, når jeg har et blankt felt som i eksempelvis volumen. Så bliver resultatet 2 linier for samme ordrenummer. Den nederste ordre har 3 linier med blank i Volume og 5 linier med Volume (burde have været vist med en ordre og 8 linier.

Sales Doc    Sum Of Gross weight    Sum Of Volume    VUn    CountOfOrderlines
1796187        403,00    G        34.855,08    CCM    11
1796420        212,00    G        1.710,00    CCM    1
1796472        421,00    G        2.796,50    CCM    1
1796797        21,00    G        141,40        CCM    2
1796896        261,00    G                    3
1796896        269,00    G        20.524,42    CCM    5
Avatar billede mugs Novice
26. maj 2008 - 17:37 #5
Prøv eksempelvis at indsætte taller 0 i de poster hvor posten er tom (blank) i Volumen.
Det er et tilbagevendende problem med tomme felter.

Hvis Volumen feltet er numerisk, kan du i standardværdi for nye poster (i tabellen) indsætte 0. Så har du altid en værdi.
Avatar billede susanneandersen Nybegynder
26. maj 2008 - 17:50 #6
Den tæller korrekt, hvis jeg fylder 0 i de blanke felter. Men de tabeller jeg modtager i Access er udtræk fra et andet system. Selvom jeg nu sætter Default value=0, synes jeg ikke mine tabeller opdateres med denne værdi
Avatar billede mugs Novice
26. maj 2008 - 17:55 #7
Jeg omtaler "Standardværdi for nye poster". Så du får kun 0 i dine nye poster.

Inden du kører din sammentælling, er det derfor nødvendigt, at du opdaterer ALLE poster der har en tom streng til 0. Det kan du gøre med en opdateringsforespørgsel med kriterie under Volumen.
Avatar billede susanneandersen Nybegynder
26. maj 2008 - 18:57 #8
Det vil ikke rigtig lykkes. Der er fortsat mange med 0 værdi. Jeg giver op for idag. Tak for din hjælp.
Avatar billede mugs Novice
26. maj 2008 - 19:00 #9
Kan du sende din db til:

mugs snabelting mail.dk

som en .zip fil. Så ser jeg på den imorgen.
Avatar billede mugs Novice
26. maj 2008 - 22:09 #10
"Der er fortsat mange med 0 værdi"

Er det i det felt du har opdateret. Og med 0 værdi, mener du så talet 0 eller en tom streng (Null)

0 og Null er IKKE det samme!!