Avatar billede thunstef Nybegynder
26. maj 2008 - 13:01 Der er 3 kommentarer

Mac OSX Mail - mails forsvundet

Ved et uheld ændrede mine Mail-indstillinger sig, så jeg kom ud af min sædvanlige opsætning via TDC Pop-server til Mail. Derved mistede jeg alle mine afsendte mails.
Nu har jeg sat det op igen, fungerer fint, men hvor er de gamle mails lagret?
Jeg har prøver Library - Mail - Mailboxes på "Hjem", men kan kun finde de nye, ikke de gamle - hvor finder jeg dem? Er de gået tabt?

NB! Min eMac gik ikke ned eller i sort, men den blev genstartet flere gange, og min sædvanlige opsætning var væk, bl.a. bogmærker mv. Det problem har jeg så løst, men som sagt mine mails kan jeg ikke finde.

mvh.

Steffen
Avatar billede haren Nybegynder
28. maj 2008 - 17:23 #1
Du kan have været meget uheldig. - hvad med backup?

Prøv at søge med Spotlight efter ord i nogle mails du ved du har sendt et par uger tilbage, før problemet opstod, muligvis kan du på den måde lokalisere det forsvundne.
Avatar billede thunstef Nybegynder
31. maj 2008 - 10:58 #2
Hej haren
tak for det råd - jeg kom derved ind på et område på harddisken, hvor der lå to mapper med samme navn "pop3.mail.dk" = TDC er min mailserver. Den ene var den gamle med alle de tidligere afsendte mails. Så nu ved jeg, at jeg har dem. de ligger kun med en kode på hver, så jeg skal åbne dem, for at se hvad det er. Men de har da fortløbende numre, så de bliver lidt lettere at finde.Nu vil jeg brænde en back-up.

Her er min lille "lidelseshistorie", som du kan læse, hvis du gider!
Du svarede også på mit andet problem om Mac OSX skrivebord, det har jeg også svaret på og haft nytte af. Som du kan forstå, er jeg ret ukyndig og rører derfor normalt aldrig ved noget, der kan lave ulykker. Det paradoksale er, at jeg købte en MacBook og for nu at få alt til at fungere perfekt (trådløs forbindelse, router osv.)hyrede jeg en Mac-konsulent. I løbet af to timer lykkedes det ham nærmest at få det hele til at bryde ned - mails forsvandt, eMac'en mistede alle indstillinger, mit dsl-modem forstod han ikke, kunne ikke få det trådløse til at fungere, mente ikke at det var nødvendigt med en router, selv om jeg har både en gl. iMac og denne eMac osv. osv. rodede rundt med ledninger, mens jeg måbende så til. Min nye MacBook fungerer tilsyneladende OK, men jeg har slet ikke haft tid til at begynde at bruge den, for vigtigst af alt er, at min eMac fungerer. Jeg er freelancejournalist og kan slet ikke undvære den.
Nå, omsider ser det ud til, at det hele fungerer igen.Sådan da, for i morges kunne jeg pludselig ikke åbne mine dok.mapper, og når jeg åbnede et dokument, lå der et helt forkert indhold, altså navn og indhold svarede ikke til hinanden. Heldigvis havde jeg back-up, og jeg har nu lagt Dokumenter, User Data, Offentlig og Musik efter dine anvisninger, så nu ser det ud til at fungere igen.
Mac-konsulenten er sikker dygtig, men i mit tilfælde gik alt bare i kage.

Så igen - tak for hjælpen. Jeg håber, du vil hjælpe også næste gang.

Steffen
Avatar billede haren Nybegynder
31. maj 2008 - 11:44 #3
Hej Steffen.

Velbekomme. En virkelig underlig mac-konsulent du har fået fat i, jeg ville vælge en anden næste gang.

Spotlight kan bruges til de underligste ting. Mht mapperne bør du kunne importere disse i Apple Mail igen, det har jeg gjort smertefrit de gange jeg har skifte til ny maskine. Og backup er en rigtig god idé, og bruger du Leopard virker TimeMachine faktisk rigtig godt. Det kan anbefales også selvom du ikke har en ekstern harddisk koblet på konstant, jeg sætter den på en gang om ugen eller hveranden. Det virker godt.

Det lader til at du har været vildt uheldig, jeg har ikke styr på hvad Microsoft User Data ligger der for - og den burde faktisk være en del af OSX systemets Application Support system (som ligger i Libary-mappen :-)), men jeg har på fornemmelsen at den indeholder nogle skabeloner og filer, der er nødvendige for Word.
Du skriver bare hvis der er andet, selvom jeg normalt ikke er så meget endda her på Eksperten.dk. Derfor vil jeg gerne anbefale dig www.macnyt.dk - et hyggeligt forum, hvor du helt sikkert vil kunne få hjælp på dine problemer (jeg er der også, blot under andet navn). Desuden vil jeg for fremtiden også anbefale det kommende www.applenyheder.dk, hvor jeg er skribent.

Fortsat god weekend, samt held og lykke med din mac.

- Haren