Avatar billede maejsh Nybegynder
24. maj 2008 - 20:55 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

mobo for varmt

har liget købt og sat min nye PC sammen, og prøver at finde ud af den heh..

har aldrig skulle bekymre mig og temperaturer med min gamle PC, så ved ikke helt hvad max og min. er for dem.

men min CPU ligger på omkring de 35-40grader, hvilket jeg da mener er udemærket.

men med PC PROBE II, som fulgte med til mit mobo, så kommer den med advarsler til mit bundkort når det når 45grader..

det er et Asus Formula striker II motherboard, med en Q9450 CPU med en coolermaster Hyper 212 køler på, som jeg selv ser som en rimelig stor køler :) ..
det er i et Antec Sonata Designer 500 kabinet, med 1 120mm køler bagtil, som puster lige ind til CPU køleren dog..

er det bare PC PROBE som er sat alt for lavt som sikkerhed? eller er det høj temp for motherboardet??

har lige sat begge blæsere til, og cpu er på 29grader mens mobo på 44grader.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
24. maj 2008 - 20:59 #1
Din blæser bagpå skulle meget gerne blæse UD af kabinettet??
Avatar billede maejsh Nybegynder
24. maj 2008 - 20:59 #2
har også prøvet at finde et sted at skrue ned for fna speed til CPU, da jeg ikke kan gøre det i BIOS'en, er der et ekstra kabel som skal til dette?
den kører med omkring 1850RPM, og ville gerne have den lidt ned, mht til støj )
Avatar billede maejsh Nybegynder
24. maj 2008 - 21:06 #3
ja, også det jeg mente :P den stod bare på low speed, så tror at CPU køleren, som er ret tæt på kabinet køleren, bare siger så meget at den ikke rigtigt kan blæse ud :S .. har prøve at illustrere det, hvis det kan forstås heh.. <-[kab køl.] 4cm [cpu køl.]-> sådan så de nærmest står op ad hinanden og blæser modsatte veje.. :S?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
24. maj 2008 - 21:09 #4
Det er lidt usmart.

Kan du ikke flytte cpukøleren/blæseren?
Avatar billede maejsh Nybegynder
24. maj 2008 - 21:28 #5
mjo evt. var bare et HELVEDE at få den sat på motherboarded, bliver 100% nødt til at være 2 personer, og kræver nogle kræfter.. og tror hele køleren skal af motherboarded for at få blæseren af radiatoren på cpu køleren.. men tja, kan vel blive nødt til det for max effekt.. :S
Avatar billede thesheriff Nybegynder
24. maj 2008 - 21:30 #6
Har du installeret en ekstra blæser foran i kabinettet?
Avatar billede maejsh Nybegynder
24. maj 2008 - 21:34 #7
nej ikke endnu, tænkte jeg ville se om det ville blive nødvendigt, for at spare på støjen.. den larmer nemlig en del nu synes jeg. men tænker lidt det kan være pga. at cpu køleren og kab. køleren er så tæt på hinanden så de "slås" om luften..
Avatar billede thesheriff Nybegynder
24. maj 2008 - 21:36 #8
Du kan jo evt. udskifte blæserne til nogle mere støjsvage :)
Avatar billede maejsh Nybegynder
24. maj 2008 - 21:45 #9
hehe tja, altså hele kabinettet er baseret på at være støjsvag, så den der fulgte med skulle forhåbentlig også være det. og cpu køleren virkede også til at være ok støjsvag, efter anmeldelser og sådan at se 19db på shg.dk..

men er heller ikke CPU'en som bliver varm for mig føler jeg, den idler på ca 30grader..

og tja selvom de er lydløse ville frontkølere stadig støje en lille smule. og de kan kun være 80mm også..
Avatar billede maejsh Nybegynder
24. maj 2008 - 21:47 #10
men er der et program for at styre CPU fan speed ud over BIOS, da jeg ikke kan gøre det i BIOS..?

ved godt det sikkert er dumme spørgsmål :S :P
Avatar billede thesheriff Nybegynder
24. maj 2008 - 21:49 #11
Ja dine temperaturer ser ellers fine ud.

Hvis din mobo temp er omkring 45 grader, så skyldes det nok det manglende/dårlige airflow du har.
Avatar billede maejsh Nybegynder
24. maj 2008 - 21:55 #12
ja okay, men det er ikke kritisk selvom probe siger det?? :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
24. maj 2008 - 21:58 #13
Nej, men jeg synes dog stadig, at du skulle forbedre airflowet ved at montere din køler anderledes og/eller installere en ekstra blæser i fronten.
Avatar billede maejsh Nybegynder
24. maj 2008 - 22:05 #14
yeah vil prøve at se på det :) kan godt se det burde gøre det bedre :)

tak for hjælpen :)
Avatar billede maejsh Nybegynder
24. maj 2008 - 22:05 #15
læg et svar btw ;)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
25. maj 2008 - 07:56 #16
Velbekomme :)