Avatar billede jens_k Nybegynder
24. maj 2008 - 18:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Vil ikke vise danske tegn når der hentes fra database.

Hej,

Jeg har nogle ASP sider som henter data fra en MS SQL 2005 database. Collation er sat til "DANISH_NORWEAGIAN" i databasen.

Jeg har en dropdown på min side som ser således ud:

<select name="lead">
<option value="0">Vælg</option>
<%getFromDB(1)%>
</select>

Funktionen getFromDB(1) udskriver 2 andre options som ser således ud:

<option value="2">Kæreste</option>
<option value="3">Forældre</option>

Den øverste som er "hardcoded" vil gerne vise æ, men de 2 som kommer fra databasen vil ikke vise æ.

Jeg har forsøgt at bruge denne linie, men dette virker ikke:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

Hvis jeg tager vis kilde på siden, så ser de således ud:
<option value="2">Kæreste</option>

Nogen som kan hjælpe mig?

Mvh

JK
Avatar billede w13 Novice
24. maj 2008 - 18:06 #1
Det lyder som om, din database bruger utf-8 som tegnsæt.

Prøv at indsætte:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
Avatar billede w13 Novice
24. maj 2008 - 18:08 #2
Hmm, men så vil dit dokument også skulle gemmes i Encoding utf-8.

Kan du ændre din databases tegnsæt til iso-8859-1?
Avatar billede jens_k Nybegynder
24. maj 2008 - 18:14 #3
Den er sat til dansk :(
Avatar billede w13 Novice
24. maj 2008 - 18:19 #4
Men også til iso-8859-1? :)

Du kan prøve at sætte:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
på, men så skal du også åbne dokumentet i f.eks. notesblok, og når du vælger "Gem som" skal du sætte Encoding til UTF-8.
Avatar billede jens_k Nybegynder
24. maj 2008 - 18:24 #5
Du må meget undskylde at jeg sidder og spilder din tid, jeg har fundet ud af at det er et andet script på siden som er skyld idet, når jeg fjerner scriptet så virker det fint.

Beklager mange gange!

Mvh

JK
Avatar billede w13 Novice
24. maj 2008 - 18:24 #6
Nå, men det er jo godt, at du fik det til at virke! :)