Avatar billede sofusok Nybegynder
24. maj 2008 - 10:36 Der er 5 kommentarer

Samle data fra flere regneark i et regneark i en ny fil

Hej

Jeg har en excel-fil for hver afdeling med faneark hvor hver ugentlig status samt et 'historisk status' faneark hvor jeg kan følge udviklingen i afdelingen over tid (data fra 'ugentlig status' fanearkene).

Jeg vil gerne kunne sammenligne udviklingen for hver afdeling, dvs. sammenligne de forskellige afdelinger samt sammenligne med totalen. Rent praktisk vil det sige at samle alle 'his.status' fanearkene i en separat fil (alle afdelingers his.status på samme faneark i den nye fil).
Optimalt ville det her være hvis jeg kan taste et dato interval ind og se status for den periode (på sigt vil jeg også gerne bygge grafer på) for udvalgte afdelinger (jeg forestiller mig at man kan 'tick off' fx afdeling 1, afdeling 3, total  så jeg kan se ugentlig status på de forskellige afdelinger 1 sted.

For at gøre det nemmere at se udviklingen vil jeg derudover lave grafer på baggrund af udvalgte data (fx hver afdelings 'sales'), er det muligt at lave grafer der opdateres automatisk når der tastes en ny ugentlig status ind i hver afdelings 'ugentlig status' fil ?

Jeg har en fil som nok vil gøre det nemmere at forstå hvad jeg mener, kan jeg vedhæfte den til tråden?

Se også http://www.eksperten.dk/spm/832289 for koden til hvordan 'ugentlig status' regnearket for hver afdeling er opbygget (stor tak for hjælpen til supertekst)
Avatar billede znogen Nybegynder
03. juni 2008 - 22:00 #1
Hvis du har samlet dine data ét sted, er der altid en pivot, der kan samle og opstille dine data.
Som jeg læser det, har du alle dine data i én excel fil, med ark der angiver dato?
Avatar billede znogen Nybegynder
03. juni 2008 - 22:01 #2
ups,  du har en excel fil pr. afdeling, hvor du så har data i mange ark, der er dato angivet... ?
Avatar billede sofusok Nybegynder
03. juni 2008 - 23:48 #3
Ja, jeg har en excel fil pr. afdeling, hvor jeg har en masse ark der er dato angivet (et ark for hver ugentlig status). Nogle af datene fra disse 'ugentlig status' ark er samlet i et 'historisk status' ark - det er dette ark fra hver afdeling jeg gerne vil have samlet i en ny fil, således at jeg kan sammenligne udviklingen for afdelingerne.
Avatar billede sofusok Nybegynder
15. juni 2008 - 10:25 #4
Nedenstående kode er koden til hvordan 'ugentlig status' arkene ser ud.
Jeg ved ikke om det er muligt at indsætte noget kode således at når jeg klikker 'opdater' så sker følgende:
de data der overføres til 'his.status' arket i filen for hver afdeling, overføres også til et 'his.status' ark i en Total fil, hvor summen af de ugentlige status vises.
Nemmest er det hvis denne 'Total' fil ikke behøver at være åben for at data kan overføres (tænker den kan opdatere sig selv når man åbner total filen).
Et eksempel:
Afdeling 1 - his.status. arket:
Dato          Salg      Antal
15.06.08      10000      250

Afdeling 2 - his.status. arket:
Dato          Salg      Antal
15.06.08      5000        100

Total - his.status. arket:
Dato          Salg      Antal
15.06.08      15000      350

-Jeg ved ikke om dette er muligt? Altså at når der klikkes 'opdater' i en af afdelings-filerne så lægges disse data blot til summen for den pågældende dato ?

Hmm..har jeg mon gjort mig forståelig?

Makroen i 'Ugentlig status' filerne for hver afdeling:

Dim indtastArk
Dim arkDato
Public Sub Opdater()
    arkDato = Cells(1, 1)

    OpretDatoArk
'    nulStilIndtastning
    overførTilStatus
End Sub
Private Sub OpretDatoArk()
    Sheets("Indtastning").Activate
    With ActiveSheet
        .Cells.Select
        Selection.Copy
    End With

    ActiveWorkbook.Sheets.Add Before:=Sheets(4)
    Sheets(4).Name = arkDato

    Sheets(4).Activate
    ActiveSheet.Cells(1, 1).Select
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteAll, Operation:=xlNone, SkipBlanks:= _
        False, Transpose:=False

    Application.CutCopyMode = False

Rem ændring af farve for indtastningsfelter
    For Each cc In ActiveSheet.Range("A3:G26").Cells
        If cc.Interior.ColorIndex = 6 Then
            cc.Interior.ColorIndex = 20
        End If
    Next cc

    ActiveSheet.Cells(1, 1).Select
End Sub
Private Sub nulStilIndtastning()
    Set indtastArk = ActiveWorkbook.Sheets("Indtastning")

    For Each cc In indtastArk.Range("A3:G29").Cells
        If cc.Interior.ColorIndex = 6 Then
            cc.ClearContents
        End If
    Next cc
End Sub
Private Sub CommandButton1_Click()
    Opdater
End Sub
Private Sub overførTilStatus()
Dim næsteRæk, statusArk, aktuelleArk
    Set statusArk = ThisWorkbook.Sheets(2)
    Set aktuelleArk = ThisWorkbook.Sheets(4)

Rem Find første ledige række
    With statusArk
        For ræk = 3 To 65000
            If .Cells(ræk, 1) = "" Then
                næsteRæk = ræk
                Exit For
            End If
        Next ræk

        .Cells(næsteRæk, 1) = arkDato                      'A - kol
        .Cells(næsteRæk, 2) = aktuelleArk.Range("E4")      'B
        .Cells(næsteRæk, 3) = aktuelleArk.Range("B4")      'C
        .Cells(næsteRæk, 4) = aktuelleArk.Range("D3")      'D
        .Cells(næsteRæk, 5) = aktuelleArk.Range("D4")      'E
        .Cells(næsteRæk, 6) = aktuelleArk.Range("B12")      'F
        .Cells(næsteRæk, 7) = aktuelleArk.Range("B15")      'G
        .Cells(næsteRæk, 8) = "'" & (aktuelleArk.Range("C18") & _
            "/" & aktuelleArk.Range("D18"))                'H
        .Cells(næsteRæk, 9) = aktuelleArk.Range("B21")      'I
        .Cells(næsteRæk, 10) = "'" & (aktuelleArk.Range("D21") & _
            "/" & aktuelleArk.Range("E21"))                'J
        .Cells(næsteRæk, 11) = aktuelleArk.Range("B24")    'K
        .Cells(næsteRæk, 12) = "'" & (aktuelleArk.Range("B27") & _
            "/" & aktuelleArk.Range("C27"))                'L
        .Cells(næsteRæk, 13) = aktuelleArk.Range("E1")      'M
        .Cells(næsteRæk, 14) = aktuelleArk.Range("F3")      'N
    End With
End Sub
Avatar billede znogen Nybegynder
15. juni 2008 - 13:42 #5
Ja, jeg er ikke så god til kode..
har du super mange salgsdata?

hvis ikke kan en pivottabel samle data fra filerne, og hererfter kan du selv angive dato-intervaller, grafer m.m.

du kan søge efter pivottabel på google og se hvordan man bruger flere data-steder.
se også http://datapigtechnologies.com/ExcelMain.htm
for lidt videoer