Avatar billede -zonic- Nybegynder
24. maj 2008 - 00:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

3NF til Boyce Codd?

Hej,

jeg har læst artiklen fra exp. om normalisering.:
http://www.eksperten.dk/artikler/234

det jeg godt kunne tænke mig er et eksempel på hvornår 3.NF ikke også overholder Boyce Codd... og jeg har brug for et tabel-eksempel for jeg forstår simpelthen ikke det der står alle steder på nettet mht kandidatnøgler osv. jeg kan sagtens finde en masse om Boyce Codd men jeg forstår det simpelthen ikke formuleringer såsom
"En relation R er på Boyce-Codd normalform, hvis der om enhver funktionel afhængighed Z -> A gælder at Z er entydig i R."

så glem lige for en gangs skyld links og kom med et database eksempel hvor 3.NF ikke overholder Boyce Codd, og hvordan man løser denne problematik.. før tror jeg aldrig jeg lærer det :)

håber ikke jeg er for besværlig :) derfor kvitterer jeg med 100 points til den som lærer mig Boyce Codd til hudløshed :D
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. maj 2008 - 00:41 #1
Den her har vist et eksempel http://en.wikipedia.org/wiki/Boyce-Codd_normal_form

Nu er det jo ikke nødvendigt at opnå den højest mulige normalform i enhver sammenhæng. Man (jeg...) siger at man skal normalisere til en vis grad for modellens skyld, og så denormalisere (fx tilføje redundans) for effektivitetens skyld.
Avatar billede -zonic- Nybegynder
24. maj 2008 - 00:45 #2
jeg har set den der, men synes bare ikke den giver mening.. vil mene at det er at gå fra 2NF til 3NF?? :)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. maj 2008 - 00:48 #3
Som jeg husker det og efter at have læst lidt på det igen så:

3NF = alle ikke primærnøgle felter bestemmes af primærnøglen

BCNF = alle felter eller kombinationer af felter som bestemmer et andet felt er potentielt en primær nøgle

Der er kun forskel på de 2 hvis:
- der er mere end en mulig primær nøgle
- de mulige primær nøgler består af flere felter
- der er overlap mellem de felter de består af

Hvor problemet er at en del af en primærnøgle kan bestemme en anden del af en primærnøgle.

Eksemplet fra wikipedia er sådan set OK.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. maj 2008 - 00:51 #4
2NF? Den korte udgave er vist bare at man ikke må kunne lave 2 primær nøgler (det er endnu tidligt på dagen, så tilgiv mig hvis jeg vrøvler...)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. maj 2008 - 00:53 #5
Ja, noget med superset. Så "ikke må kunne lave 2 væsensforskelige primær nøgler" - der er det med formelle definitioner, at man ikke går og husker på dem, men på en fortolkning.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. maj 2008 - 00:58 #6
Tabellen i linket kunne splittes op i 2:

  Nummer 1:  tutorId | studentId
  Nummer 2:  tutorId | SSN

hvilket vil fjerne redundans (godt for modellen).
Avatar billede -zonic- Nybegynder
28. maj 2008 - 12:56 #7
ok.. jeg er med :)

tak for svar... smid nogle svar, så fordeler jeg points :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. maj 2008 - 13:54 #8
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. maj 2008 - 14:38 #9
svar
Avatar billede -zonic- Nybegynder
29. maj 2008 - 16:07 #10
jamen så var arne_v jo den heldige vinder...

men mange tak for hjælpen begge to!