Avatar billede nexoz Nybegynder
23. maj 2008 - 14:38 Der er 10 kommentarer

Skjul hvis celle er tom ellers brug formel (tid)

Jeg har to stempelkort på mit arbejde så derfor har jeg i excel 2 stk. Kom og Gik.
Jeg har stirret mig blind på det og kigget efter det her på eksperten men kan simpelthen ikke få det til at spille.
Skal udregne tillæg til efter kl 17 i en celle ud fra de 2 stk. kom og gik celler.
Det som jeg er ude efter er at hvis både Gik1 og Gik2 er tomme eller under 17:00 så skal cellen være tom. Hvis en af cellerne er over 17:00 så skal den så udregne tillæget jeg får som jeg har afluret til at være eksempelvis B1-MAKS(A1;(17/24))+(A1>B1).
Men formlen skal jo selvfølgelig også være klar til at udregne hvis det eksempelvis jeg både kan få tillæg i for gik1 og gik2 eller bare en af dem.

Nogen som kan hjælpe?
Avatar billede nexoz Nybegynder
23. maj 2008 - 14:53 #1
Arbejde lidt på den og kom frem til at
=HVIS(ELLER(ER.TOM(D5);(D5<0,75));"";(D5-MAKS(C5;(18/24)+(C5>D5))))
Virker når jeg kun har med 1 stk. kom og gik at gøre, så nu mangler jeg sådan set at få formlen udvidet til at behandle 2 gange kom og gik.
Avatar billede jkrons Professor
23. maj 2008 - 15:33 #2
Nu fortæller du jo ikke, hvad der skal ske hvis de begge er opfyldt, men hvis timene skal lægges sammen, så prøv: =HVIS(ELLER(ER.TOM(D5);(D5<17/24));"";(D5-MAKS(C5;(17/24)+(C5>D5))))+HVIS(ELLER(ER.TOM(D6);(D6<17/24));"";(D6-MAKS(C6;(17/24)+(C6>D6))))

Hvor kom2c og Gik2 står i C6 og D6. Jeg har rettet til 17, da din egen formel kun beregner tillæg efter 18.
Avatar billede nexoz Nybegynder
23. maj 2008 - 19:27 #3
Det skal være sådan at først checker den gik1 om der er tomt eller om tiden er under kl 18, hvis der er tomt eller værdien er under kl 18 så skal den så ikke foretage sig yderligere hvis værdien er over 18 så skal den så køre den der udregning sådan at den kommer frem til hvor mange timer det drejer sig om. Samtidigt skal det samme foregår med gik2 cellen og hvis både gik1 og gik2 er over 18 så skal timerne lægges sammen.
Jeg kan godt lave formlen for kom1 og gik1 men når jeg skal inddrage kom2 og gik2 bliver det besværligt for det problem jeg primært løber ind i er at hvis eksempelvis gik1 er tom eller under 18, og gik2 er over 18, så istedet for at udregne timerne for gik2 så kigger den som det første på gik 1 så ser den kun at gik1 er tom og laver cellen tom istedet for at fortsætte og tjekke om den har noget at arbejde med i gik2 også.
Avatar billede nexoz Nybegynder
23. maj 2008 - 21:23 #4
Okay nu har jeg prøvet det som du skrev ikrons, og det fungerer men der er bare et lille problem. Det er at hvis en af HVIS i formlen er sande og den anden er falsk, hvilket vil sige at i gik1 har jeg slet ikke stemplet ind eller været der til før kl 17 og dermed ikke får tillæg, og i gik2 er der stemplet ind til efter kl 17 og jeg får dermed tillæg, så kan formlen ikke lave en værdi fordi at den første HVIS som skal plusses med den anden HVIS ikke har nogen værdi fordi den jo laver ;""; når jeg ikke har nogen tillægstimer. Hvis jeg istedet for at skrive ;""; skriver ;"0"; så virker det som det ska, men så får jeg problemet at de dage jeg ikke får tillægstimer så skriver den "00:00" i cellen og det vil jeg helst ikke have. Kan man gøre noget der?
Avatar billede jkrons Professor
23. maj 2008 - 22:34 #5
=HVIS(HVIS(ELLER(ER.TOM(D5);(D5<17/24));0;(D5-MAKS(C5;(17/24)+(C5>D5))))+HVIS(ELLER(ER.TOM(D6);(D6<17/24));0;(D6-MAKS(C6;(17/24)+(C6>D6))))=0;"";HVIS(ELLER(ER.TOM(D5);(D5<17/24));0;(D5-MAKS(C5;(17/24)+(C5>D5))))+HVIS(ELLER(ER.TOM(D6);(D6<17/24));0;(D6-MAKS(C6;(17/24)+(C6>D6)))))
Avatar billede nexoz Nybegynder
23. maj 2008 - 23:11 #6
Kan du dele formlen op, for en del af den mangler pga. experten ikke kan klare sådan en lang sætning.

Derudover er det jeg eksperimenterer med kommet i problemer da hvis jeg har en gik der ligger efter kl 24 så går formlen ind og laver ;0; fordi den jo er <17/24 men det kan vel løses med at lave (D5<17/24);(D5>5/24)?
Avatar billede jkrons Professor
24. maj 2008 - 08:50 #7
Kan du ikke forklare hele problemet - med alle varianter at kom og gik - fordi det er ikke helt ligegyldigt hvordan tider efter midbnat bliver håndteret i tidsmæssige beregninger.

I øvrigt kan jeg fint kopiere hele formlen som den er over i et regneark.
Avatar billede nexoz Nybegynder
24. maj 2008 - 09:08 #8
Jeg har arbejdet med det det du gav mig
=HVIS(ELLER((ER.TOM(D3));(D3<17/24));0;(D3-MAKS(C3;(17/24))+(C3>D3)))
+HVIS(ELLER((ER.TOM(F3));(F3<17/24));0;(F3-MAKS(E3;(17/24))+(E3>F3)))

Det virker bortset fra at der stadigvæk vises 00:00 hvor der ikke er nogen tillægstimer istedet for at jeg gerne ville have cellen skulle være helt tom.
Det andet problem er at hvis jeg arbejder fra klokken 18:00-02:00 så istedet for den laver HVIS til FALSK og siger der er 4 tillægstimer, så ser den at 02:00<17/24=SAND som får den til at skrive 0 i cellen. Derfor mht. problem 2 så skal jeg have det afgrænset fra at den returnerer SAND hvis gik cellerne<17/24 til at være at den skal returnere SAND hvis gik cellernes værdi ligger imellem 17/24 og 6/24.

Kom og gik kan være et hvilket som helst tidspunkt på begge stempelkort, de kan dog ikke overlappe hinanden på sammen dag. Den ene dag kan jeg have en kom1=08:00 gik1=16:00 og kom2=16:00 gik2=02:00, og den anden dag kan det være kom2=16:00 gik2=20:00 og kom1=24:00 gik1=04:00.
Avatar billede nexoz Nybegynder
24. maj 2008 - 09:11 #9
Sludder, den skal returnere SAND hvis gik cellerne ligger imellem 06:00 og 17:00 og ellers returnere FALSK hvis gik cellerne ligger imellem 17:00 og 06:00 :)
Avatar billede jkrons Professor
24. maj 2008 - 12:09 #10
Jeg ser på det senere og vender tilbage.