Avatar billede sykofanten Nybegynder
22. maj 2008 - 13:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

WPF plantegning - nogle gode forslag?

Hej

Står i den situation at jeg skal lave et kontoradministrations system i WPF og jeg har ca. 5 dage til det, og jeg må indrømme jeg er temmelig blank, når det kommer til det første og vigtigste spørgsmål...

Opgaven går ud på at, i WPF eller WinForms, skal der laves en gui i stil med: http://img257.imageshack.us/img257/1796/skitsexw6.jpg

Jeg foretrækker WPF.

Dette er den normale visning (en slags plantegning). Der skal yderligere kunne vises skriveborde og navne i hvert enkelt kontor, men jeg regner med at styre detaljegraden via. themes. Altså de forskellige visninger.

Der skal være en hel masse funktionalitet til hvert enkelt kontor, bord og person. Personer skal kunne drag-and-droppes fra bord til bord, man skal kunne se om en plads er optaget eller ej, og ved højreklik skal man kunne se hvem en plads evt. er optaget af o.s.v... data hentes/gemmes i en relationel database.

Hvis der er noget jeg er rigtig dårlig til så er det at se den gode løsning fra starten af... jeg har skam læst en hel masse om WPF, men jeg vil stadig meget gerne høre jeres mening om bl.a. hvordan i ville lave selve plantegningen, for at få den bedste sammenhæng mellem GUI og data fra db.

Håber i kan hjælpe mig igang, og at i har nogle gode ideer :D
Avatar billede sykofanten Nybegynder
23. maj 2008 - 12:10 #1
nå ikke :)
Avatar billede nielle Nybegynder
24. maj 2008 - 15:37 #2
Måske en Grid.kontrol?

    <Grid ShowGridLines="True">
        <Grid.ColumnDefinitions>
            <ColumnDefinition/>
        </Grid.ColumnDefinitions>
        <Grid.RowDefinitions>
            <RowDefinition/>
        </Grid.RowDefinitions>
        <Button Grid.Column="0" Grid.Row="0">A1</Button>
        <Button Grid.Column="1" Grid.Row="0" Grid.ColumnSpan="2">A2</Button>
        <Button Grid.Column="3" Grid.Row="0">A3</Button>
        <Button Grid.Column="4" Grid.Row="0">A4</Button>
        <Button Grid.Column="5" Grid.Row="0" Grid.ColumnSpan="2">A5</Button>
        <Button Grid.Column="7" Grid.Row="0" Grid.ColumnSpan="2">A6</Button>

        <Button Grid.Column="0" Grid.Row="1" Grid.ColumnSpan="9">Gang</Button>
        <Button Grid.Column="9" Grid.Row="0" Grid.RowSpan="2">P1</Button>

        <Button Grid.Column="0" Grid.Row="2">B1</Button>
        <Button Grid.Column="1" Grid.Row="2">B2</Button>
        <Button Grid.Column="2" Grid.Row="2" Grid.ColumnSpan="2">B3</Button>
        <Button Grid.Column="4" Grid.Row="2">B4</Button>
        <Button Grid.Column="5" Grid.Row="2">B5</Button>
        <Button Grid.Column="6" Grid.Row="2" Grid.ColumnSpan="2">B6</Button>
        <Button Grid.Column="8" Grid.Row="2" Grid.ColumnSpan="2">B7</Button>
    </Grid>
Avatar billede sykofanten Nybegynder
24. maj 2008 - 19:26 #3
Kan godt se du stort set har svaret på det her spm. men hvis du har tid og lyst så er du meget velkommen til at komme med et bud på dette spørgsmål også: http://www.eksperten.dk/spm/832510 :)

Ved ikke om man skal over og lege med Thumb's for at opnå det resultat, men det er jo meningen at istedet for knapper skal det være Office-objekter, som så får tilknyttet et Desk-objekt når man trækker et bord ind i... ja sådan som der står i den side jeg linker til, men det er jo et andet spørgsmål.

Smid et svar så får du pointsne.

Tak for hjælpen. Grid kan i hvert fald bruges uanset hvad.
Avatar billede nielle Nybegynder
24. maj 2008 - 19:43 #4
Ja, det er jo så en helt anden løsningstype du lægger op til der. :^)

Hvis du poster noget kørende demokode hvor at du viser hvordan du trækker rundt på retanklerne, så vil jeg da gerne tage et kig på det.
Avatar billede sykofanten Nybegynder
25. maj 2008 - 19:33 #5
Nielle her er noget kode.

http://www.megaupload.com/dk/?d=36AUY6H4

Hvis du kan hjælpe ville det være helt kanon.

http://www.eksperten.dk/spm/832510 :)

Meningen er som sagt at jeg har et Person.cs objekt der skal kunne drag and droppes ind i et Desk objekt, så den ikke bare grafisk ligger ovenpå, men så Desk objektet nu indeholder en attribut der peger på Person objektet.

Der hvor jeg er nu, kan jeg trække begge objekter rundt på canvas'et, men der hvor jeg bruger eventen onDragDrop som jeg selv laver, og bare flytter antal pixeler, der burde jeg nok bruger DragDrop.*...*, men jeg fatter åbenbart hat af DragDrop-tingen i WPF.
Avatar billede nielle Nybegynder
26. maj 2008 - 19:18 #6
Jeg kan ikke umiddelbart downloade fra det link, og jeg her ikke specielt lyst til at oprette en konto for at kunne gøre det.
Avatar billede sykofanten Nybegynder
26. maj 2008 - 23:07 #7
Kan man ellers godt :)
Avatar billede nielle Nybegynder
27. maj 2008 - 06:41 #8
Hvordan, for jeg kan som sagt ikke.
Avatar billede sykofanten Nybegynder
27. maj 2008 - 12:16 #9
Man trykker på linket

http://www.megaupload.com/dk/?d=36AUY6H4

og så venter man som gratis bruger på den tæller ned fra 45sek inden man kan downloade, og trykker på "free download". :)

http://img186.imageshack.us/img186/1872/97989570ex9.jpg
Avatar billede nielle Nybegynder
27. maj 2008 - 22:17 #10
Der er hverken noget der tæller ned fra 45 sek til 0. Hvis jeg skriver det der password og submitter kommer jeg videre til en side med et downloadlink. Der sker bare intet som helst ved at jeg klikker på det.

Men værst af alt ... jeg er allerede rimelig træt af at skulle igennem så mange trin og se så mange reklamer for at kunne downloade din fil sådan at jeg kan hjælper dig. Find på noget andet, tak.